Jumaat, 17 Mei 2013

Diploma Farmasi UiTM . . .

Assalamualaikum dan selamat pagi

Okay, disebabkan tak lama lagi akan keluar keputusan UPU untuk lepasan SPM, makanya aku rasa nak buat entry ni sebagai salah satu panduan untuk mereka iaitu adik adik yang nak masuk dalam bidang Diploma Farmasi dan mendapat tawaran ke UiTM dalam pilihan UPU. 

Sebelum tu, alhamdulillah aku dah pun berjaya menamatkan pengajian untuk tempoh teori dalam diploma farmasi ni dan sekarang, InsyaAllah akan meneruskan pengajian untuk tempoh praktikal di Hospital Seberang Jaya selama setahun bermula awal bulan Jun ni. Sama sama doakan aku agar berjaya dengan jayanya praktikal di sana nanti. Amin.

So, secara kasarnya diploma farmasi ni korang akan belajar banyak sangat pasal ubat ubatan. Sampai kekadang tu rasa nak muntah baca, hafal dan faham ubat ubatan ni. Haha. Serius cakap sampai kekadang tu dah taknak belajar farmasi ni *aku lah tu*. HAHA. Tapi semua tu masa sem 3 dan ke atas lah. Masa sem 2 ni banyak akan belajar basic basic dulu. Tapi basic basic pun mahu mengah jugak belajar. Tak percaya? Tanya sesiapa yang pernah berada dalam field diploma farmasi ni. Apa yang boleh aku gambarkan, Diploma Farmasi ni tak boleh nak disamakan dengan mana mana diploma yang ada yang rata2 akan kata diploma ni rileks, belajar cool, apa semua tu. Tak relak mana pun hah. Penat, tenat semua ada. Tak percaya boleh selongkar entry2 aku yang lepas. Ada jugak yang aku ceritakan. Hehe. But after all, korang still boleh survive jika belajar dan fokus betul betul. 

Ok, dah puas pongpang pongpang, sekarang berbalik kepada tujuan asal entry ni dibuat. InsyaAllah, aku akan cuba kongsikan apa yang boleh aku kongsikan di sini. Kalau tak dapat capai tahap fahaman korang, silakan rajin2kan diri bertanya ya. :) Untuk makluman korang, UiTM adalah satu satunya IPTA yang menawarkan diploma farmasi ni dan ianya berpusat di UiTM Pulau Pinang kampus Bertam. Jadi kalau cek2 keputusan dan dapat diploma farmasi UiTM, memang sini lah tempatnya korang akan sambung belajar. 




Takmau nak panjangkan entry, sekarang teruskan dengan subjek2 yang akan dibelajar sepanjang tempoh di UiTM ni. Macam cliche rasa kan benda2 ni, tapi nanti akan ada yang tanya. Percayalah. Haha. Tak apa, aku faham rasa tu macam mana, aku dulu pun macam tu jugak, merata cari maklumat tapi tak jumpa sangat. Makanya, aku harap entry ni sedikit sebanyak dapatlah bantu adik2 yang baru nak masuk universiti ni. 

Semester 1
Nampak tak gambar kat atas tu? Boleh besarkan untuk nampak dengan lebih jelas. Ya, aku tahu banyak kan. Yessss. Sangat banyak, ada 8 subjek semuanya. Tapiiii jangan risau. Korang masih boleh dan mampu bagi keputusan yang baik kepada parents untuk semester 1 ni. Berdasarkan apa yang aku observe untuk batch aku dan batch junior, alhamdulillah kebanyakannya mampu untuk score 3.5 dan ke atas.

Untuk sem 1 ni, subjek paling senang nak score bagi aku adalah ICT for Pharmacy tu. Serius senang dan aku suka sangat3. Haha. BEL, CTU, HBU itu memang wajib ambik sampai semester 3. MAT 133, Pre Calculus ni bagi aku suam suam kuku lah. Tak susah mana, cumanya kena banyak buat latihan, carry marks kena kumpul betul2 la. PHC 112, Life Sciences ni lebih kurang biology SPM. Boleh score lah kan. PHC 113, Introduction to Pharmaceutics ni macam tough sikit sebab baru nak kenal2 dekat pharmacy kan. Last sekali, PHC 114, Chemistry ni macam lebih kurang Chemistry SPM. Hah, sebab tu aku cakap boleh score sebab mostly banyak basic2 lagi. *menyesal takdapat result mantap dulu. hehe*

Semester 2
Yeahh, welcome to the most nightmare and disaster semester ever ! Semester yang sangat menjadi igauan dulu, kini dan selamanya. Haha. Semester ni boleh dikategorikan sebagai zaman kejatuhan untuk kebanyakan pelajar2 dalam diploma farmasi ni. Sebab apa? Sebab subjek2 dalam semester ni mampu membuatkan anda taktidur malam, mata panda, gangguan emosi dan sebagainya. Dan peringatan awal, terimalah apa saja keputusan yang anda dapat dalam semester ni kerana sesungguhnya di sinilah zaman kejatuhan kita. Hahaha. Rasa macam jahat pulak gelak gelak ni. Ok, to be honest memanglah semester ni menakutkan sikit TETAPI ada je ramai yang boleh score dengan baik dan maintainkan pointernya. Aku bukan nak menakutkan ka apa, cumanya kalau boleh semester dua ni buatlah baik baik. Jangan start akhir2 baru nak belek apa semua. Kes naya tu.

Aku pernah alami semua benda ni dan juga pernah rasa betapa peritnya dan sakitnya bila pointer boleh jatuh keduuubumm macam buah durian yang jatuh di dusun tu. Sampai rasa nak berhenti belajar pun ada. Tak percaya, boleh refer entry lepas2. :) Walaupun aku katakan semester 2 ni zaman kejatuhan, tapi alhamdulillah, ada ja kawan2 aku yang dapat naikkan pointer. Contoh roommates aku, sem 1 tak dapat DL, tapi sem 2 dapat DL. InsyaAllah, kalau usaha, bolehlah buat yang terbaik.

PHC 121, PHC122, PHC123 adalah antara subjek yang boleh buatkan kita menangis sangat2. Haha. Thriller sikitlah subjek2 ni. Kena start study bebetul dari awal. PHC 124 pun lebih kurang boleh menggugurkan jantung kita ni sebabnya subjek ni 4.0 kredit hours. Belajar subjek ni seronok tapi nak score macam tak tercapai mana lah. Diingatkan, kalau nak dapatkan 3.5 ke atas semester ni, subjek ni kenalah score A sekurang kurangnya. Goodluck okay ! :)

Sem 1 dan sem 2 memang ada lab. Jadi jangan lupa lab coat ya adik adik.



Semester 3
Sem 3 ni adalah sem yang agak banyak melibatkan kita dalam lab. Sebab sem ni dah lebih fokus ke arah membentuk kita ke arah seorang pembantu farmasi. Semester ni memang makin mencabar lah . Tapi macam semester2 sebelum ni, memang kena start dari awal sebab anda akan jumpa lebih kurang 50++ nama ubat, brand ubat, MOA, ADR dan sebagainya. Kita jumpa dan semestinyalah kena hafal. Haha. Untuk semester ni memang aku malas nak ulas banyak2 dah, sebab kena alami sendiri baru tahu macam mana. Yang paling mencabar bagi aku semester ni ialah PHC 213, PHC 214 dan PHC 215. Sangat3 mencabar. 

Semester 4
Untuk semester 4 ni aku taknak taip kat sini lagi, sebab memang dah plan nak buat entry lain iaitu entry penghargaan kepada pensyarah pensyarah aku sempena hari guru ni. Memang dalam perancangan tapi aku publishkan entry yang ni dulu. Kalau rajin nanti, godek godek lah blog aku untuk akan datang. Haha. 

Phewwww. Aku rasa macam dah panjang sesangat dah entry ni. Okey, habis part subjek dalam diploma farmasi. Rasanya takat ni benda ni perkara yang penting bagi aku dan korang juga. Kalau ada apa2 soalan lagi, bolehlah tanya aku. Takpun bolehlah search2 lagi pasal diploma farmasi kat UiTM ni. 

Kepada kawan2 aku ataupun junior2 yang baca, janganlah nak condemn lebih lebih ya. Aku buat entry ni main tembak tembak ja. Direct ja main taip2, takmau edit edit dah. Malas sebab panjang benar rasa entry ni. Hahaha. So, jumpa lagi nanti ya. Nak menghupdate entry pasal sem 4 pulak ni.

So, kalau rajin bolehlah jenguk2 entry yang aku attachkan dekat sini untuk makluman tambahan :-












Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

274 ulasan:

«Lebih lama   ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 274   Terbaru›   Baru»
H S M E berkata...

salam. saya lepasan spm 2012..sya dapat tawaran utk dip farmasi..saya debgar ura-ura kata kalo nak sambung degree pha kena dpt pointer 3.8 ke atas

AlyaaIBH berkata...

@SyazandSharifah

waalaikumsalam. tahniah dapat tawaran. :) taklah, syarat kemasukan ke deg pharm dr dip pharm dah dilonggarkan ke 3.5 :)

H S M E berkata...

alhamdulilah :)satu lagi nanti ada jpa tawar biasiswa tak?

AlyaaIBH berkata...

@SyazandSharifah

ya, jpa ada tawarkan biasiswa bagi yang layak. alhamdulillah, akak salah seorang pemegang biasiswa JPA. :)

H S M E berkata...

tahniah akak! kiranya jpa tawar dari diploma la? bagusla mcm tu..lega sikit..hehe

AlyaaIBH berkata...

@SyazandSharifah

terima kasih. :) alhamdulillah syukur rezeki. aah, jpa tawarkan biasiswa jugak utk diploma. tp ada syart2 yg kena lepaslah. hehe. :) nk pergi ke ?

H S M E berkata...

owhh..cadangnya begitu la..lega dengar ada biasiswa..kalau boleh akak cerita antara syarat2 yg nak kena lepas? kalau tak menyusahkan lah.. :)

AlyaaIBH berkata...

@SyazandSharifah

oh, baguslah macam tu. ada dapat tawaran lain selain diploma ni ? hmm, adik punya SPM berapa A? :)

H S M E berkata...

ada..mara..farmasi jgk..cuma masa deg buat dkt unikl..okay tak mcm tu??spm dpt 9A :)..

AlyaaIBH berkata...

@SyazandSharifah

oh, nanti kena buat foundation di kmkn dulu ke acane? okay je tapi degree pharm dekat unikl baru lagi, tahun lepas baru first intake. n tkde mqa lagi. boleh je nak pilih yg mane2. :) wah, tahniah dapat 9A. :)

H S M E berkata...

yup..buat foundation kat kmkn..owhh..kalau mcm tu saya nak buat diploma uitm la..lebih terjamin..satu lagi..saya baca tentang pendaftaran kursus dan elaun makanan yang kena pohon secara online dekat student portal..yang tu lepas mendaftar atau sebelum eh?

AlyaaIBH berkata...

@SyazandSharifah

bagi akak, mana2 pun okey asalkan dapat tajaan bukan. senang sikit. hehe. dah bincang dgn parents semua? oh, yang dua2 tu kena mohon lepas dah daftar uitm nanti. :)

H S M E berkata...

dah bincang..parents pun suruh buat diploma..hehe..nanti kan satu bilik tu akan duduk sekali dengan fakulti sama or lain2?

AlyaaIBH berkata...

@SyazandSharifah

oh, kalau parents pun dah sokong buat diploma, okay jelah. restu mak ayah tu penting. hehe. oh bilik nanti, ikut nasiblah, kdg2 dpt 1 fakulti, kdg2 lain. kalau ada kawan dpt sama kos ataupun kenal sama2 tp lain kos, daftar sekali, dekat2, nnt boleh dpt 1 bilik. biasanya utk sem 1 diorang susun mcm tu. :)

H S M E berkata...

owh..macam tuu..thanks akak sudi layan soalan saya yang baaanyak nie..hehe..kalau tak rasanya masih fikir lagi nak pergi mana..huhu..jasa akak memang tak akan dilupakan :) * next sem akak practical dah ke?

AlyaaIBH berkata...

@SyazandSharifah

hehe. no worries dik. akak bantu mana yang termampu. :) alhamdulillah. aah, akak dah nak praktikal bulan depan insyaAllah.

H S M E berkata...

nanti kalau dik nak tanya lagi boleh kowt?? hehe..goodluck!!! all the best!!

AlyaaIBH berkata...

@SyazandSharifah

hehe. boleh je kalau nak tanya pape nanti. oh, thankyou.. :) all the best to you too :)

H S M E berkata...

salam akak..nanti kan mesin atm BSN ada tak?? maaf ganggu :)

AlyaaIBH berkata...

@H S M E

atm BSN dalam kampus takde dik. ada Maybank dengan Bank Islam je =)

H S M E berkata...

owhhh..terima kasih :)

AlyaaIBH berkata...

@H S M E

sama sama. (:

wan nor zatu najihah berkata...

salam..kak klau dpt dip frmsi ni at ipts ..ok ke?mcm mne?explain ckit...

Unknown berkata...

asalamualaikim kak...sya nak bertanya bole ?? saya dpt tajaan mara menikuti diploma farmasi di geomatika university collegge..kak rasa bagus kah stdy kat collegge tue...

Unknown berkata...

salam kak..bule bertanya..saya mendapat tawaran mara menikuti diploma farmasi di geomatika university collegge..pada pndpat kakak patut kah saya masuk dan ambil tawaran itu..sbb sa rasa tkut,abiz study x dpt apap2 pekerjaan tue yg sa tkut sgt2...mohon bantuan akak..tq

AlyaaIBH berkata...

@janius sapin

dapat tajaan mara ? alhamdulillah, tahniah. bagi akak, kalau minat okey je, awak boleh proceed. bagi kerja janganlah dirisaukan, insyaAllah tamat dengan pointer baik, interview lepas, adalah kerjanya. serahkan segala2nya pada Tuhan , kita usaha sehabis baik. :)

Tanpa Nama berkata...

salam...
antara msu dgn kpj, mne lbh baik utk dip farmasi?..
blh bg cadangan tak...

Tanpa Nama berkata...

salam...
antara msu n kpj mne tmpt yg lbih baik nk amik dip farmasi???

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

bagi saya, kpj better. :)

hadee berkata...

Kak, betol ke ada org kata,kalau da ada diploma dlm Farmasi (cemerlang), degree bole ambik 2 thn je? thanks kak !

AlyaaIBH berkata...

@hadee

tak, tak betul. farmasi ni kos kritikal, dan tkboleh dicut credit hours nyaa. sudah ditetapkan oleh lembaga sebenarnya :)

Unknown berkata...

Asslamualaikum kak ! saya nk tanya satu soalan... kalau saya tidak mencapai tahap pointer yg dikehendaki... adakah saya akan disingkirkan dari uitm ?

Tanpa Nama berkata...

assalam kak...sori entry ni dah lama tp saya n tanye gak...mcm mana nak mohon biasiswa jpa?...sye amik dip pharmacy di kpj...dah tahun ke2

Tanpa Nama berkata...

salam kak saya menuntut di kolaj dan ambil cost farmasi dan sya da masuk sem2..tapi sya tngok subjek2 kak x sama dgn subjek yg sy ambil..adakah subjek kolaj dgn uitm berbeza..
bgie information kayy...

farz berkata...

salam..kak..
saya ni baru lepasan spm.dan result blum dapat lagi nih.
nk tnya,nk dpt diploma farmasi kelayakan mcm mana ye? or soalan lebih straight to d point,akak dlu msa result SPM gempak ea?mmg kna gempak ke?or ada subjek2 spesifik yg kna A? :)

AlyaaIBH berkata...

@janius ovie ariffin

yes, silibus uitm tak sama dengan kolej2 yang lain, tak sure kenapa tapi dont worry contents diploma 3 tahun ni semuanya sama je saya rasa :)

AlyaaIBH berkata...

@farz

mcm mana nak dpt diploma farmasi ni? hmm, akak tak dalah tahu sgt spesifik syarat nya tp aslkan result sains semua okey, boleh je nk dpt, letak first choicelah.

result akak alhamdulillah, takdaklah gempak sangat, biasa2 saja. hehe. :)

Tanpa Nama berkata...

Salam kak nk tnya kalau bahasa penting x utk syarat masuk diploma farmasi.

Tanpa Nama berkata...

akq saya lepasan spm 2013....saya buntu nak pergi mana

nurul zulaikha berkata...

Assalamualaikum akak. Saya lepasan spm 2013. Saya memang berminat dgn diploma farmasi ni. Saya dah check saya layak cuma keputusan subjek sains saya cukup makan saja utk ambik. Apa pandangan akak? Terima kasih.

Nabilah Syahirah berkata...

Assalamualaikum akak .nak tanya kalau nak amek dip.farmasi pastu sambung degree selalunya brapa tahun ek?

Amirussalam Aswadi berkata...

assalamualaikum kak,, tumpang pndangan drpd kak,,, sya dpt 9a 1 b plus for kimia n d for bi,,, adkah sya masih da pluang utk dpt dip farmasi uitm ,,,, da melalui pngalaman kak tak kwn2 yg kod2 kwn kak yg result bi dia lbh krng sya tetap rezeki dia dia dpt dip farmasi uitm ni? trima ksh kak

Tanpa Nama berkata...

Salam... Kak alyaa budak MRSM ke dulu?

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

akak tak pasti samada bahasa penting ke tak, kenapa dengan result bahasa awak? tak okey ya?

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

macam mana dengan keputusan awak ya? bolehlah cari akak dekat pages blog akak, kita bincang lebih oke? ;)

AlyaaIBH berkata...

@nurul zulaikha

kalau dah minat, teruskan saja ;) insyaAllah, akak berjaya adik boleh survive jika bersungguh sungguh ;)

AlyaaIBH berkata...

@Nabilah Syahirah

masih 4 tahun dik. sebab farmasi ni kos kritikal , jadi takdapat nak cut semester atau transfer kredit. semua mula dengan tahun 1 balik ;)

AlyaaIBH berkata...

@Amirussalam Aswadi

waalaikumsalam dik. tahniah untuk result. insyaAllah, ada peluang utk adik di sini. maaf, akak tak pasti sbb kwan2 pun jarang bagitau result spm mereka, huhu. adik minat nak masuk belajar mana ?

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

Waalaikumsalam, ya saya. Akak ex MRSM. ;)

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum , kak boleh saya tahun results spm akak mcm mane ?

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum kak , boleh saya tahu keputusan spm akak ?

MissLilac berkata...

assalam kak.,
antara diploma farmasi n diploma sains mana sng dpt eh kat UiTM.,
sy minat farmasi., tp rasanya penang tu parents sy xleh antarkan :(

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum kak alya :) salam perkenalan . saya baru je jumpe blog akak ni . sangat bagus . pape pun saya harap akak dapat kongsi lagi pasal diploma in pharmacy dan pasal universiti bagai ni . saya nak bace .saya ni baru lepasan spm 2013 . huhu . pape pun , thanks atas maklumat yg dikongsikan . may Allah bless you :) insyaAllah , aminn~

fauzan berkata...

salam kak :) spm sy dapat C+ untuk kimia, yg lain semua ok.. boleh ke sy dari diploma nk sambung ke degree untuk farmasi dgn kimia sy C+?

Unknown berkata...

Assalamualaikum akak...saye nih mmg minat sangat nk amek pharmacist...tapi biler dgr cerite akak pasl sem 2 tuh....macam takot lah pulak..tapi doakn lah saye dapt jadi macam akak..sbb minat nih...lagi satu nak cakap..pharmacist course nih bnyk pasal chemistry k bio or physics?

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

waalaikumsalam dik, result akak biasa2 saja :) alhamdulillah

AlyaaIBH berkata...

@yAyAh AcHiK

maaf dik, akak takpasti yg mana senang dapatnya. tp insyaAllah kalau ada rezeki adik, dptlh. takpe dik, belajar jauh sikit, cari pengalaman :)

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

waalaikumsalam dik. alhamdulillah, harap2 blog akak dpt memberi sedikit input buat adik mengenai dip in pharm. ada masa, insyaAllah akak akan kongsikan lagi ya. ;)

AlyaaIBH berkata...

@fauzan

waalaikumsalam dik, kalau untuk masuk ke dip pharm, insyaAllah boleh tp kalau degree, akak rasa susah sikit sebab syarat dr lembaga wajib dpt b ke atas utk sbj sains ;)

AlyaaIBH berkata...

@fittrifabiian januzaj

waalaikumsalam dik, alhamdulillah adik minat dengan pharm :) pharm ni lebih kepada chem ngn bio. but dont worry, sem 2 tu takdalah scary sangat, biasa2 ja kalau adik score dr awal, hehe

Tanpa Nama berkata...

kak alya.. maaf nak tanya sikit, subjek diploma farmasi nie banyak mengira atau membaca atau menghafal? sebab saya kurang sikit bab2 mengira nie.. :)

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

dip farmasi ni banyak menghafal dik. mengira pun ada, tapi insyaAllah akak yakin adik boleh :)

Unknown berkata...

Salam..kak klau dpt dip sains n nk tkar ke dip farmasi bleyh x ?

Unknown berkata...

Salam...kak...saya lpasan spm 2013.. sy brmint ngan dip farmasi ni ...tp sy da trslah mhon...huhu... jka sy dpt dip sains bleyh x klau sy nk tkar ke dip farmasi ?

Tanpa Nama berkata...

Thanks! sangat membantu. akak, seronok ke belajr dekt uitm bertam? Sy dapat dip frmsi jga, tapi ragu ragu sikit nak pg.

Tanpa Nama berkata...

Akak mrsm mana dulu? sy pun mrsm jugak, and dpt twrn dip farmasi ni. tpi sedih juga sbb kwn2 lain dpt asasi, sy dpt diploma huhu. tapi bila bce entry akak ni semangat sikit. Thanks akak. akak from penang ke?

Tanpa Nama berkata...

assalam..akak sya nak tya utk dip pha ni ada tak yg bleh jump buat degree pha sbb dpt pointer cemerlang?? tq

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

alhamdulillah, sepanjang 3 tahun tempoh pembelajaran di uitm bertam, i did enjoy myself. seronok sangat :)

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

akak dulu mrsm kuala berang, hulu terengganu. ya adik, akak faham sangat perasaan adik tu, akak pun pernah mengalaminya sebelum ni. buatlah pilihan terbaik ya adik, jangan sampai menyesal di kemudian hari :) btw, boleh akak tanya adik berapa A SPM?

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

waalaikumsalam dik. Sebelum ni, ada. Tapi start tahun lepas, sudah dimansuhkan oleh UiTM kerana kebanyakan pelajar bila masuk ke degree (lompat semester), rata2 takdapat nak survive dgn baik, lantas berhenti begitu saja. :)

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum kak, JPA ada tawarkan lagi tak biasiswa untuk student dip farmasi? dengar cite dah takde.

Tanpa Nama berkata...

As salam.. Akak, alhamdulillah, 1 jun nty in shaa allah dftr kat uitm bertam.. Tq cgt2 entry akak yg bergna tu.. Cgt2 membantu.. Btw, nk tnya.. Nty kan ad mds, time tu kna pkai bju krung putih n kain berwana gelap tu hitam la kan?? Kalu tudung plak mcm mna ye?? Color ap n jnis yg mcm mna ek?? Tima kasih..

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

waalaikumsalam dik. kalau tak silap akak masih ada, sebab batch junior akak masih ada lagi yang dapat.

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

waalaikumsalam dik. alhamdulillah, tahniah dan selamat datang :) yup, nnt masa mds, utk hari terakhir mds adik kena pakai baju putih dan kain hitam/gelap. tudung kena pakai tudung uitm, yang akan diberikan kelak ketika mendaftar :)

Tanpa Nama berkata...

akak,...kalau dip farmasi nie sy buat kat ipts,nanti sambung degree nak masuk ipta ..boleh tak?

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

boleh tapi agak sukar lah, sebab sekarang ni saingan sangat sengit.

Tanpa Nama berkata...

Total masa bljr sampai degree means tujuh tahun la?

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

Yup

Tanpa Nama berkata...

Salam , saya lepasan spm2013 tpi aliran sastera . Lepas tu saya dapat course farmasi dkt micist melaka . Adakah saya blh bawa coursecni even saya bkn dri aliran sains tulen ? Tlg beri respons . TK

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

waalaikumsalam. mula sekali, tahniah sebab dapat tawaran ;) bagi akak, memang agak sukar jika dari aliran sastera spm mahu ke diploma farmasi. tapi akak yakin, jika adik usaha lebih sedikit, insyaAllah adik akan berjaya. cumanya, adik akan mengalami sedikit kesukaran utk menyambung pelajaran ke peringkat degree yg mana LFM telah meletakkan beberapa syarat yg baru utk lepasan diploma /setaraf.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum wth.

Jawatan Kosong - Pembantu Farmasi
Pusat Pakar Bersalin & Mata, PERMATA
Ipoh, Perak

Kepada calon yang berminat dan memiliki Diploma Farmasi, sila hubungi Cik Syafiqah Mohd Saad ditalian 05-5261997 untuk keterangan lanjut. Sekian, Terima Kasih.

p/s: Jikalau ada kawan-kawan yang berminat, boleh hubungi nombor yang tertera diatas.

Tanpa Nama berkata...

salam sis....
sy nk tnye mcm mana nak apply biasiswa utk course pharm ni?... sy student dip.pharm thun ke 2 ipts... boleh k sy student ipts apply biasiswa?...n cgpa brpe bru blh apply?...

Tanpa Nama berkata...

salam sis....
sy nk tnye mcm mana nak apply biasiswa utk course pharm ni?... sy student dip.pharm thun ke 2 ipts... boleh k sy student ipts apply biasiswa?...n cgpa brpe bru blh apply?...

Unknown berkata...

Salam sis.. sy ni budak sem 3 dip fmasi uitm.. nk tnye sis amk muet bile? Confused laa sy... nk amek sem 4 or time prktikal.. sis ade cdangan x?

AlyaaIBH berkata...

@shasha razi

waalaikumsalam dik. akak ambik muet time akak sem 3 dulu. cadangan akak, baik ambik awal start sem 4, sebab kalau tak dapat result cantik, boleh terus repeat. kena ingat yg level muet utk stiap kos dah dinaikkan mulai 2015, lgpun nnt bila dah praktikal, komitmen utk praktikal dan fyp saja. ini pendapat akak jelah. ;)

Unknown berkata...

Salam akak. sebenarnya sy dah mula berminat dgn farmasi. tp lps sy baca semua tentang kos ni sy rasa susah laa. harapan sy nk ambil kos farmasi tu tinggi. *sy lepasan spm 2014

AlyaaIBH berkata...

@Najwa Waa

waalaikumsalam adik.secara jujurnya, mampu akak cakap memang kos ni agak susah, tp tak mustahil kalau adik betul2 minat. insyaAllah, adik boleh. yakin pada diri adik. nak cakap farmasi susah, kos lain pun taklah senang sangat. masing2 ada susah dan senang. apa2pun, tahniah dah habis SPM. manfaatkan cuti yang ada dgn sebaiknya ;)

Tanpa Nama berkata...

Maaf entry dah lama tp saya nak tanya hihi, kos tu berapa tahun? practical masuk sekali dalam tahun diploma tu lepastu baru grad eh?

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

kos diploma farmasi ni selama 3 tahun. and yes, termasuk praktikal selama 1 tahun (2Sem). Kiranya belajar dua tahun je lah (4 semm) dan lepastu baru grad ;)

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum kak, sepanjang akak belajar dalam course farmasi ni banyak kene buat presentation tak?
Terima kasih

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

waalaikumsalam. presentation tu ada, tp tak banyak. :)

Unknown berkata...

Sy tak hebat bio mase spm.. tapi sy nk masok kos ni ok x? Blajar dri mula ke kat u nnt??

AlyaaIBH berkata...

@umai maiyo

bagi akak okey je, sebab akak dulu pun tak hebat sangat bio time spm tapi alhamdulillah boleh je nak survive :)

Tanpa Nama berkata...

Akak sy nk tanya. Saya ni lepasan spm 2013. Lepas spm sy smbung asasi tp sy fail satu subject time sem 1 n x dapat teruskan asasi. Akak rasa peluang utk saya mohon diploma farmasi cerah x?

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

sebelum ni adik asasi di mana yer? insyaAllah akak rasa peluang tu ada, tak salah jika nak cuba. adik moohon dulu yer. ;)

Unknown berkata...

Assalamualaikum.. akak.. sy tggu result ni..btw.. sy tk tau minat ape.. sy nk amik farmasi ni..agak2 ok tk..mse blaja dulu subjek sc x hebat pon... hurm..runsing laa

Unknown berkata...

Assalamualaikum.. akak.. sy tggu result ni..btw.. sy tk tau minat ape.. sy nk amik farmasi ni..agak2 ok tk..mse blaja dulu subjek sc x hebat pon... hurm..runsing laa

Unknown berkata...

Assalammualaikum , akak saya minat dalam bidang farmasi ni tapi saya tak belajar fizik , bio ,kimia saya just belajar sains je . Bagi pendapat akak susah tak kalau saya nak sambung belajar dalam bidang ni ?

AlyaaIBH berkata...

@umai maiyo

waalaikumsalam. maaf adik akak baru nak respons sbb busy sikit. jd, how;s ur result? if result layak, then go for dip farmasi. inshaAllah boleh dan okey :)

AlyaaIBH berkata...

@hidayah azzeni

waalaikumsalam. nak kata susah tu mungkin juga sbb adik takda basic biology kan. tp kalau adik survive lebih sikit mungkin boleh score dan mudah :) btw, if adik nk sambung degree pharmacy nnt mcm susah sikit sbb takambik subj fiz chem bio masa spm kan :)

Tanpa Nama berkata...

Salam kak nak tanya....saya dpt bio b+ chem b fizik c+...boleh ke dpt dip farmasi ni?

amni berkata...

salam akak. saya nak tanya kalau saya dapat b untuk addmaths,bio,chem and c+ for physics layak tak saya mohon diploma farmasi ni?

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

kalau tanya pendapat akak, inshaAllah boleh dapat dip farmasi. cuma akak risau adik takdapat nak teruskan untuk degree nnt sbb LFM dah letakkan syarat supaya semua subj sains dapat B. Harap membantu :)

AlyaaIBH berkata...

@amni

waalaikumsalam. nak mohon tu akak rasa masih layak inshaAllah. cuma akak risau adik takdapat nak teruskan utk degree pharm nnt sbb LFM dah letakkan syarat utk semua subj sns dpt B ke atas. Harap jawapan akak membantu :)

ijat aummmm!!!! berkata...

assalamualaikum akak =) em nak tanya nih , saya dapat 5A 4B spm 2014and saya ada choose diplo farmasi ni kat uitm . chemist saya B solid tapi Bio A- . akak rasa saya ada peluang tak nak dapat kos ni? terima kasih =)

ijat aummmm!!!! berkata...

salam. kak saya dapat 5A 4B Bio A- , chem n phycs dapat B . akak rasa ada chance tak tuk saya dapat kos ni at uitm . terima kasih =)

danial berkata...

salam kak,, nk tanya kalau kita buat dip utk farmasi kan, pastu kita
smbung utk degree farmasi masuk
second year atau start as first

year? dan lg, kalau nk ambik degree
tu berapa tahun kalau dh amek dip?

Tanpa Nama berkata...

Selain uitm p.pinang, uitm mana lagi yg menawarkan dip farmasi?

Tanpa Nama berkata...

Salam . Kak saya dapat a- for bio and b for chemist and physics . Akak rasa saya boleh lepas tak kos ni . Lelaki ramai tak amik kos ni?

AlyaaIBH berkata...

@ijat aummmm!!!! waalaikumsalam, inshaAllah boleh dapat. :)

AlyaaIBH berkata...

@danial

waalaikumsalam. kalau kita buat dip pharm lepastu masuk bpharm kita akan start dengan first year balik. so total akan jadi 7 tahun, 3 tahun dip dan 4 tahun degre :)

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

hanya uitm pulau pinang kampus bertam saja yang ada kos diploma farmasi :)

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

waalaikumsalam. result tu dah okey inshaAllah boleh lepas :) lelaki biasanya tak ramai sangat jd peluang nak dapat tu lagi senang inshaAllah.

Unknown berkata...

salam, kak saya nak tanya dip.farmasi nih ada kaitan dngan chemist banyak x..hehe sbab chemist saya x brapa nak minat.bio boleh lagi..walaupon hakikatnya spm chemist n bio b ja.

Unknown berkata...

harap kakak balas..

Unknown berkata...

assalamualaikum sis, saya lepasan spm 2014 dan brminat dgn dip farmasi uitm. saya nak tanya total kos untuk dip ni berapa ye?? akak dh sem berape untuk dgree ni?

Tanpa Nama berkata...

Salam, akak, Diploma Pharmacy ni okay tak ? Saya dpt 6A3B subj science saya Bio je A-, budak Diploma-Degree lbih bnyk pengetahuan eh berbanding Asasi-Degree ?

Then, Hostel dia okay tk ? Jauh tak dengan kelas ?

Ameer berkata...

Salam akak, lepas habis Diploma Pharmacy ni, boleh sambung degree kat U lain macam UM ke, USM ke..... ??
And kalau pointer bagus dari Diploma ni boleh fly tak ??

Tanpa Nama berkata...

@AlyaaIBHuitm puncak alam asasi sains..satu lg akak kalau saya x tak dpt pointer 3.5 ke ats apa pilihan lain utk degree nanti ya?

Unknown berkata...

Hi aka ! Nak tanya ! Dlm spm sy x dpt kelas sains ! So tat, sy x bljr subjek kimia,fizik,bio. Xpi sy dpt A dlm subjek sains ! So sy blh belajar dip pharmacy x ??

Tanpa Nama berkata...

Salam sis, maaf tnye, kalau ambik course ni cara bljr nye mcm mana? Tough ke? Utk org yg dpt 6a spm mcm sy ni, blh ke nk go on with dis course??
Lg satu, kalau sis blh bgthu, kalau dh msuk matrik, blh ke nk kluar utk msuk diploma??
Sbb matrik tahu dhlu sblum upu.. trima ksehh.

Tanpa Nama berkata...

Salam sis, maaf tnye, kalau ambik course ni cara bljr nye mcm mana? Tough ke? Utk org yg dpt 6a spm mcm sy ni, blh ke nk go on with dis course??
Lg satu, kalau sis blh bgthu, kalau dh msuk matrik, blh ke nk kluar utk msuk diploma??
Sbb matrik tahu dhlu sblum upu.. trima ksehh..

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum akak, saya tau entry ni mungkin agak lama. Tapi saya nak tanya, kalau kita tak apply bidang pharmacy dekat upu, ada tak probability kita untuk dapat bidang ni? Lepas baca entry ni saya jadi minat pulak dgn bidang ni. Tlg email jawapan dia dekat saya ye akak. Thankyouu. sarahmysara54@gmail.com

Tanpa Nama berkata...

Salam Akak, saya ad terbaca di fb yg mengatakan nak smbung ke degree pointer kena 3.5 setiap sem. betol ke? And Akak smbg ke degree x? Tq Akak :)

wani berkata...

slm...akak nk tnye ni..sy dpt straight a dlm spm 2014...chemist a solid..bio a- ..sy tkot nk masok matrik or asasi..sy decide nk amek dip pharm..parents pon stuju..kalo sy amek dip pharm kt unikl ok x ??

wani berkata...

slm akak...ni sy lagi..wani bdk spm 2014..tq akak..sbb blog akak ni bnyk bantu sy..sy stuju dgn pndpt akak..bljr ni mmg susah tp kalo dh minat no hal..doakan sy berjaya dpt dip pharm uitm !!

Tanpa Nama berkata...

Salam Akak, saya nak tanya betul ke nak sambung ke degree, untuk diploma at least every sem pointer kena 3.5 ke atas. Tq Akak.

AlyaaIBH berkata...

@Nadiah Aminudin

masuk farmasi mmg kena ada semua subj science stream dik :) inshaAllah cuba slow2 boleh ;)

AlyaaIBH berkata...

@Fatin Fatihah

waalaikumsalam dik. baguslah kalau minat dgn dip pharmacy ni boleh join nnt :) utk total kos akak tak berapa pasti tapi utk yuran kalau dip satu sem dlm rm 480. untuk duit poket adik pandai2 bajet sendiri yer :) akak skrg baru sem 2 tahun 1 bpharm alhamdulillah :)

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

waalaikumsalam. bagi akak okey je kalau adik minat. result pun dah okey inshaAllah boleh survive. nak ikutkan mmg dip degree lg banyak pengetahuan tp asasi degree lagi cepat masanya sbb muda2 dah grad kan :)

hostel okey je, jauh jugak sbb hostel kt pmtg pauh, belajar kt bertam. tp akak taksure utk skrg sbb uitm bertam dh ada kolej skrg ni :)

AlyaaIBH berkata...

@Ameer

waalaikumsalam. boleh je tp macam susah sikit sebab u lain mcm tak pandang sikit lepasan diploma uitm ni (its true btw sbb ramai taklepas mintak uni lain).

boleh je fly kalau dik pandai cari sponsor dan universiti asalkan semua lepas syarat k :) harap membantu.

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

banyakk dik. ikut minat adik. faculty health sciences pun banyak kos yg menarik. give a try k :)

AlyaaIBH berkata...

@darshini ravichandar

nak belajar dip pharm mungkin tak de masalah, tpp nnt nak ke degree pharm akan ada masalah sbb lembaga farmasi dah tetapkan syarat nak pelajar dr science stream :)

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

waalaikumsalam. belajar mcm mna? okey je tough lah sikit sbb nama pun pharmacy kan. tp inshaAllah boleh survive :) result 6a tu dah okey sgt dah nak survive, inshaAllah boleh.
.
boleh je nak keluar tp rasanya adik masih boleh pilih antara matrik dgn upu sebab keputusan terima matrik lama lg kan, sempat je nak tgk keputusan upu tu :) harap membantu yer

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

sebenarnya mmg takdapat dik sebab adik tak apply kan. if minat jgk, kena masuk matrik dulu lepastu apply bpharm inshaAllah lg mudah :) harap membantu :)

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

waalaikumsalam. sebenarnya bukanla setiap sem 3.5 cumanya cumulatif gpa (cgpa) tu kenalah atas 3.5 utk nak selamat. nak secure tempat, sebaiknya 3.8 lah :) and yes akak further bpharm skrg ni :)

AlyaaIBH berkata...

@wani

wahhh tahniahh straight alhamdulillah :) bagi akak okey je nk masuk dip pharm unikl. tp kena tak try dip pharm uitm? boleh apply scholar jpa lagi :)

AlyaaIBH berkata...

@wani

teriimakasih sudi melawat blog akak yg biasa ni :) inshaAllah semoga dapat yer :)

Unknown berkata...

Assalamualaikum kak . Saya dapat tawaran matrik dan unikl farmasi. result upu belum keluar. Saya nak tanya pendapat kak. Diantara unikl farmasi dengan matrik which on is better ? dan nanti kalau result upu dah keluar diantara unikl farmasi dan uitm farmasi yg mana lebih baik ?

Tanpa Nama berkata...

As-slm, tdi baru check result upu. Saya dpt dip farmasi. Saya nak tanya asrama uitm tu utk first year saja ka?

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

waalaikumsalam :) alhamdulillah tahniah dapat diploma farmasi ;) Hostel di UiTM Pmtg Pauh akan disediakan utk sepanjang tempoh pengajian utk siswi asalkan tiada tindakan tatatertib . Untuk siswa pun ada cuma aku tak pasti sekarang ni sistem dah jadi macam mana :)

AlyaaIBH berkata...

@Zarif Zainol

waalaikumsalam. maaf kerna baru sempat reply comment yer. bagi akak, mana2 pun okey asalkan adik ada minat. tak kisah lah dip farmasi uitm ataupun unikl. tp bg pendapat akak if adik dh aim nak further pharmacy deg, better adik aim terus ke matrik. lepas mudah inshaAllah :)

Tanpa Nama berkata...

assalam kak subjek bio perlu ke dalam bidang ni? ke subjek chemist yg paling penting? akk dulu macam mana ye 😊

YuMi berkata...

salam kak,saya dpt dip farmasi..nk tnye..ape barang yg perlu disediakan n dibawa ek? sy xprnh duk asrama..hrp akak boleh bntu..terima kasih..
:-)

Tanpa Nama berkata...

salam kak..sy dpt dip farmasi n akn mendftr pd 2/6 ni..sy nk tnye brg ape perlu dibawa n disediakn ye? sy xprnh duk asrama so xde pengalaman..hehe..hrp akak boleh tolong..
:-)

Tanpa Nama berkata...

salam kak..sy dpt twrn ke dip farmasi...boleh x akak terangkan ckit ape tu english placement test? semua pljr kne ambik ke test ni?

Unknown berkata...

Salam kak.sy dpt dip farmasi. Nty kolej kediama kt permatang pauh or dh pindah bertam?

Unknown berkata...

akak bape sem ye dip farmasi ni??

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

waalaikumsalam. bagi akak both subject penting. asalkan mampu faham apa yang diajari oleh lecturer, akak rasa itu dah lebih dari okey :) inshaAllah, kalau akak boleh adik pun mesti boleh kan percaya pada diri k :)

AlyaaIBH berkata...

@YuMi

waalaikumslalam. tahniah sebab dapat diploma farmasi. :) barang yang perlu disediakan? sebenarnya akak ada sediakan satu entry dalam blog ni iaitu barang keperluan ke uitm, cuba adik try cari balik inshaAllah akak rasa entry tu boleh membantu adik :)

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

waalaikumsalam. adik boleh refer entry akak mengenai keperluan barang untuk ke uitm. inshaAllah boleh membantu menjawab persoalan adik :)

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

waalaikumsalam. sebenarnya english placement test (EPT) ni masih baru lagi diperkenalkan. masa tahun akak masih belum ada jadi akak mintak maaf sebab tak dapat soalan adik yer. :) tp setakat yang akak tahu, semua pelajar kena ambik test tu :)

AlyaaIBH berkata...

@Azieyan Farhanaz

waalaikumsalam. tahniah sebab dapat diploma farmasi :) kolej kediaman sebenarnya dah siap di bertam cuma sekarang pihak pentadbiran hanya benarkan siswi untuk menetap di sana. untuk diploma akk tak sure dah boleh duduk ke tak tp utk degree skrg dah ada menetap di sana. apa2 nanti akak inform semula yer :)

AlyaaIBH berkata...

@Dyna Kamylia

dip farmasi 3 tahun. 2 tahun belajar teori di uitm 1 tahun praktikal di hospital :)

Unknown berkata...

Oh terima kasih eh kak 😊

Unknown berkata...

Assalamualaikum akak ...kalau saya ambil diploma farmasi and then boleh ke kite sambung buat medic dalam degree ?

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum kak..sye tau ni dah lmee sgt.haha.tpi sye tnye jela..kot kot dpt jwpn..sy na msuk diploma frmsi ni.dpt uitm brtam..tpi skrg ni mak kawan ckp diploma frmsi susah na smbung ke degree.? btul ke..n ape yg mnybbkan ianya susah?

zulfan allif berkata...

assalamualaikum akak,,
nak tanya sikit pasal diploma farmasi ni,,saya dapat diploma farmasi ni,,tapi rasa macam down la tgk subjek2 dia,,
akak,,dlm blog akak tu saya ada terbaca pasal 'credit hours',,ape maksud dia tu??
akak2,,tolong blas via mesej or whatapps tau coz saya tak selalu buka blog2 ni,, pleaseee,,saya ada soalan personal nak tanya jugak ni..

zulfan allif berkata...

assalamualaikum akak,,saya lepasan spm 2015 ,,akak boleh tolong bagi tahu tak macam mana semua information pasal nak dapat tajaan and masa diploma ,macam mana nak dapat sponsorship and segala syarat2 untuk nak fly for degree nanti,,pleaseeeeeee

zulfan allif berkata...

assalamualaikum akak,,saya lepasan spm 2015 ,,akak boleh tolong bagi tahu tak macam mana semua information pasal nak dapat tajaan and masa diploma ,macam mana nak dapat sponsorship and segala syarat2 untuk nak fly for degree nanti,,pleaseeeeeee

zulfan allif berkata...

assalamualaikum akak,,saya lepasan spm 2015 ,,akak boleh tolong bagi tahu tak macam mana semua information pasal nak dapat tajaan and masa diploma ,macam mana nak dapat sponsorship and segala syarat2 untuk nak fly for degree nanti,,pleaseeeeeee

zulfan allif berkata...

assalamualaikum akak,,saya lepasan spm 2015 ,,akak boleh tolong bagi tahu tak macam mana semua information pasal nak dapat tajaan and masa diploma ,macam mana nak dapat sponsorship and segala syarat2 untuk nak fly for degree nanti,,pleaseeeeeee

AlyaaIBH berkata...

@Amru Nazri
waalaikumsalam. boleh :)

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

yang menjadikan nya susah adalah sebab adik tak score masa diploma. lagipun farmasi ni kos kritikal, ada some requirements yg kena follow. result spm pun dirujuk kembali. kalau dh minat farmasi, proceed je :)

AlyaaIBH berkata...

@zulfan alif

salam adik, sebaiknya email akak untuk keterangan yg lanjut :)

Unknown berkata...

Akak, saya dari diploma pembantu perubatan dari KKM, saya fikir nak ambil ijazah farmasi... adakah saya layak ?

AlyaaIBH berkata...

@Muhammad Khidhir Saahri

assalam dik, maaf akak kurang pasti akan hal ni sebab belum pernah dengar lagi ada yg dari lepasan diploma kkm ni. tapi boleh rujuk laman web lembaga farmasi malaysia utk info lanjut k :)

angah berkata...

salam akak...saya ada dengar cerita kalau pointer time diploma tinggi tapi result spm x berapa elok, x boleh sambung ijazah...so camna nak buat bagi boleh amek ijazah jgak ?

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum.akk na tnya sikit.saya mmg berminat dengan bidang farmasi ni.tapi saya beljar sains biasa je dpt B+.klo bidang farmasi ni mcm akk kate ad chemistry semua.cmne tu.? Susah tak pembelajaran dia?tolong terangkan kak?😊

Tanpa Nama berkata...

Salam kak, sy wani...alhamdulillah sy sambung dip pharm kt uitm...tp sy takut la bile dpt tau cgpa 3.8 baru dpt smbung bpharm..sy masih x fhm konsep cgpa ni, sy kne dpt 3.5 ke ats stiap sem ke baru sy dpt cgpa 3.8 ? dan sy nk tanye akak, em cgpa akak brape smpai akak dpt smbung bpharm ? lepas kite habis praktikal, ade x uitm terus twr kan smbung bpharm ke kne tnggu grad dulu baru dpt smbung ?

Unknown berkata...

Assalamualaikum...
kak, ade lagi x biasiswa yg blh dipohon oleh bakal mahasiswa fakulti farmasi bln 9 nie ?
Sila reply...trma kasih....

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum.akk na tnye.na beljar bidang farmasi ni susah tak klo kite just dekat sekolah beljar sains je.sebab saya berminat dengan farmasi ni.cume saya sains je.tak ada kimia,chemistry,biology semua.bila beljar farmasi ni dia masukkan kimia,chemistry, biology sekali ke cmne?akk tlong jawp.

AlyaaIBH berkata...

@angah

waalaikumsalam. ya betul tu sekarang lembaga dah naikkan syarat utk 5bs spm minima utk ke bpharm

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

waalaikumsalam. pembelajaran akan jadi susah sikit sebab adik tiada asas yg kuat utk ke bidang farmasi ni

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

waalaikumsalam wani :) jangan risau, untuk lepasan dip pharm uitm syarat masih 3.5 ke atas dan muet band 3. tak perlu utk dapat 3.5 every sem tp kalau dpt itu bagus kurang2 grad dpt pakai selempang pink. adik hanya perlu utk kumpulkan cgpa sem 1 smp sem 6 smp capai 3.5 ke atas. nnt masa sem akhir adik boleh apply penerapan uitm. biasa bukak masa awal tahun bulan januari, lepas habis praktikal cuti dalam 4,5 bulan lepastu inshaAllah kalau layak dapat tawaran :)

AlyaaIBH berkata...

@Syed Sufian

waalaikumsalam. yup masih ada. boleh mohon JPA nanti :)

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum.

Apa maksud akak grad pakai selempang pink? Dapat dekan ke?
Kalau nak dapat dekan, dia ada tentukan ke dapat pointer berapa?
Or is it 4.0 je dapat dekan...?

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

waalaikumsalam. grad pakai selempang pink tu bila keseluruhan semester dapat 3.5 dan ke ats. ditentukan berdasarkan pointer setiap semester, berlainan mengikut kursus.

Tanpa Nama berkata...

Salam admin . Klau tak ambik biolagy bole ambik course pharmacy tak ?

Beeha Azman berkata...

Assalamualaikum, akak. Akak, apa beza buat asasi farmasi and buat diploma farmasi. Dari segi jangka masa, subjek yang dibelajar?

Tanpa Nama berkata...

Salam Kak saya ambiq sains biasa bolehlkah saya dpt bidang farmasi ini

Unknown berkata...

sis. adakah up until now, degree pharmacy kita tak boleh cut jadi 2 years je, if kita dah ada degree? thanks

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum kak,saya pelajar jurusan farmasi di ipts, sekarang ni baru nk masusk sem 4 . kalau kat kolej saya abis sem 4 nanti de kena buat retail farmasi. kalau x keberatan boleh tak akak terangkan retail farmasi tu macam mane dan skop kerjanya...

nur syafiqah izzati berkata...

Assalamualaikum , kak boleh saya tahu untuk masuk bidang ni keputusan spm kena macam mana ?

Unknown berkata...

Assalamualaikum.kak saya ambil aliran akaun tapi saya minat dengan bahagian farmasi ini..soalan saya boleh ke saya jadi ahli farmasi walaupun saya berada di aliran akaun

Unknown berkata...

Assalamualaikum..... akak saya minat sangat dengan bahagian farmasi ini tapi saya berada dalam aliran akaun...soalan saya boleh ke saya menjadi ahli farmasi walaupun saya x ada sains teras

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

waalaikumsalam. klau untuk ke peringkat diploma rasanya takdelah masalah cuma awak susah nak further ke degree nnt

AlyaaIBH berkata...

@Nabihah Azman

banyak bezanya dik. asasi farmasi biasanya hanya ditawarkan di uia sahaja. manakala diploma farmasi hanya ditawarkan di uitm (ipta). jika belajar di asasi, boleh terus persediaaan ke degree biasanya paling lama pun 2 tahun manakala untuk diploma tempohnya adalah 3 tahun.

AlyaaIBH berkata...

@Nur Sarah Yasmin

nope still tak boleh sebab ini adalah syarat lembaga farmasi sendiri :)

AlyaaIBH berkata...

@Anonymous

waalaikumsalam maaf atas kelewatan. retail pharmacy tu macam farmasi luar yang biasa kita tengok dekat rumah2 kedai atau dekat mall. kerjanya sama lebih kurang skop di hospital tapi ini lebih kepada community :)

AlyaaIBH berkata...

@nur syafiqah izzati

waalaikumsalam. untuk ke bidang ni, jika nak masuk dari diploma kelayakan masih 6A ke atas (setakat yang akak tahu) dan jika melalui asasi kena 7A ke atas. Dan jika nak teruskan ke degree farmasi, syarat lembaga farmasi tetapkan sekurangkurangnya kena ada 5b dalam subj science spm (phy,chem, bio, addmath, math). untuk syarat yg lebih terkini boleh rujuk laman web pharmacy.uitm.edu.my :)

AlyaaIBH berkata...

@Unknown

tak boleh dik sebab bidang ni lebih sesuai jika adik dari aliran sains sejak dari sekolah lagi :)

AlyaaIBH berkata...

@FrK MiiTz

maaf dik, tak boleh sebab biasanya keutamaan diberikan kepada yg dari aliran sains :)

Sis Ema berkata...

Salam akak. Kalo sy tak ambil subjek biologi mase form 5 tu boleh ke ambil kos ni?

ariffloqman berkata...

Salam kak nak tanya , kalau kita amik diploma for farmasi , masa nak further degree in pharmacy memang hanya UiTM (IPTA) sahaja ke yg akan terima lepasan diploma ?

Tanpa Nama berkata...

Assalam kak.. Sy lepasan spm 2015.. Bole x klaw chemist C or bio C nk apply diploma farmasi?

Tanpa Nama berkata...

Salam akak. Lepas smbung dip pharma ni, peluang nak buat degree dkat uitm je ke atau dekat uni lain pun boleh?

Terima kasih :)

Peng berkata...

assalamualaikum,kak. Diploma ada dapat bantuan kerajaan tak? dari segi kewangan. macam asasi?

candidate spm 2015 berkata...

salam akak. nak tanya, diploma farmasi uitm ni mana better dgn diploma sains uitm? mana yang lagi okay dan boleh bawa ke medic ye? tq

AlyaaIBH berkata...

@Sis Ema

Waalaikumsalam. kebiasaannya, keutamaan diberikan kepada mereka yang dari aliran sains :)

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 274   Terbaru› Baru»
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2011/2012. ALL RIGHT RESERVED BY ALYAA IBRAHIM