Khamis, 26 Jun 2014

Job Hunting

Assalamualaikum selamat malam


Biasanya, kita dengar orang sebut pasal food hunting kan? Aku pun antara salah sorang yang suka buat food hunting tapi harini bukanlah isu food hunting yang ingin aku ketengahkan tapi mengenai job hunting. Haha.

Seperti yang semua sedia maklum (bagi mereka yang ikuti aku di Insta mahupun Twitter), aku sekarang merupakan seorang penggangur terhormat di rumah setelah kontrak sebagai guru sandaran selama 3 bulan telah pun tamat. Haha. Alhamdulillah, tanaman agak berjaya di dalam perut, silalah percaya semua. 

Tapi kalau nak diikutkan aku tak sampai seminggu pun lagi jadi penganggur ni tapi dah tak senang duduk. Rasa macam semacam kalau tak bekerja. Bukan kat rumah ni tak dak kerja, ada tu ada, tapi itulah jiwa dan raga ni rasa nak bekerja luar lagi, begitulah ceritanya, haha.


Dipendekkan cerita, aku pun mula buat job hunting dalam dua hari lalu.  Kelmarin, lepas selesai clearance di Kampus Bertam, aku pun query nak tanya pasal SKP dekat UiTM Kampus Bertam. Agak mengecewakan sebenarnya bila seolaholah macam takdak SKP yang kosong dekat Bertam. Aku pilih Bertam sebab senang dan dekat dengan rumah. SKP ni Skim Khidmat Pelajar, macam kerja jugak sebenarnya, upah taklah banyak tapi bolehlah daripada duduk saja kat rumah kan, hohoho. 

Misi aku nak cari kerja kalini kalau boleh nak yang kerja waktu pejabat 8pagi - 5petang ja. Sebab tu kerja kerja di mall, dan klinik aku tolak awal2 dari senarai job hunting sebabnya sekarang kan dah nak dekat bulan puasa, jadinya aku taknaklah kerja malam hari, mau ikut abah dan mak pergi terawih, hehe. Nak buat penuh tahun ni insyaAllah moga Allah permudah :)

Cuba nasib :)
Lepas kecewa di Bertam aku pun lalu membawa diri buat permohonan di UiTM Pulau Pinang Kampus Induk di Pmtg Pauh. InsyaAllah, aku harap ada rezeki aku dekat Pmtg Pauh. Cuma cabaran sikit lah jika dapat kat sini sebab macamm agak jauh dari rumah aku. Takpalah, nak cari pengalaman punya pasal, sanggup aku redahi hingga ke Pmtg Pauh, haha. Mak abah pun tak kisah kalau ada rezeki aku dapat kerja ni kan. Itu yang penting bagi aku, restu abah mak untuk aku bekerja. 

Rasa macam nak mengajar balik pun ada. Haha
Semoga sempena kedatangan bulan Ramadhan dalam beberapa hari lagi ni, Allah bukakkan rezeki seluas-luasnya buat aku dan keluarga, insyaAllah amin :) Samasama kita doakan. 

Sepanjang aku buat job hunting ni, barulah aku tau betapa susahnya nak cari kerja pada zaman sekarang ni. Persaingan terlalu banyak, sebab dah banyak graduan yang ada sekarang ni. Tapi bagi aku, aku sentiasa percaya yang rezeki Allah itu luas dan dimana mana. :)

Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2011/2012. ALL RIGHT RESERVED BY ALYAA IBRAHIM