Ahad, 27 Februari 2011

Ketahui Khasiat Makanan Melalui Perspektif Islam..

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Wah! Macam lama saja tak update blog padahal baru je beberapa jam.. Hahaha...

Hari ini ingat nak kongsi sedikit ilmu yang rasanya boleh digunakan oleh semua orang.

...KETAHUI KHASIAT MAKANAN MELALUI PERSPEKTIF ISLAM...

...ROTI...



Roti yang paling bagus ialah diperbuat daripada gandum kerana ia mudah dicernakan Roti itu dibiarkan sejuk sebelum dimakan kerana jika tidak. kita akan berasa haus bila memakannya. Roti yang sudah lama tidak elok dimakan. Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, "Jangan potong roti dengan pisau, hormatilah roti itu dengan tanganmu kerana Allah SWT menghormati roti itu."

...KEKACANG...


Semua jenis kekacang mengeluarkan kekeringan. Terdapat pelbagai jenis kacang yang boleh dinikmati. Kekacang ini hendaklah dimakan dengan sedikit kerana kalau dimakan dengan banyak, ia tidak baik untuk penghadaman. Ada juga hadis yang menyatakan bahawa sesiapa memakan kacang, ia akan mewujudkan hati yang simpati, mata berair serta dapat menghapuskan kesombongan.

... DAGING...



Daging juga mempunyai pelbagai kebaikan. Pelbaga jenis sumber nutrien terdapat dalam daging. Tetapi, makan daging terlalu kerap juga melemahkan sistem badan. Makanlah daging secara sederhana. Daging yang paling baik ialah daging kambing jantan yang berumur satu hingga dua tahun. Ia bersifat panas dan lembap.

... IKAN...


Tahukah kamu, khasiat ikan tawar lebih baik terutamanya yang makan tumbuh-tumbuhan dan bukannya benda asing dalam air,Ikan mentah boleh membantu mengeluarkan toksik dan mengeluarkan keseimbangan dalam badan.

...HALIA...


Kebaikan halia sememangnya tidak dapat disangkal lagi. Halia terbukti berkesan untuk mengeluarkan angin di dalam badan. Selain dapat memanaskan badan, ia juga membantu masalah penghadaman. Firman Allah SWT ada menyebut bahawa " Dan apabila mereka di dalam syurga, akan diberi sejenis minuman yang campurannya  adalah halia.

...BARLI...


Barli sangat berkhasiat sebagai penyejuk badan. Tahukah kamu, Nabi Muhammad SAW pernah memberikan sup barli kepada orang yang sakit demam.

...MADU LEBAH...


Madu, dianggap ibu kepada segala makanan, minuman dan ubat-ubatan, Ia merupakan manisan yang mendatangkan seribu kebaikan. Madu lebah mempunyai banyak khasiat di antaranya melegakan cirit-birit, mengubati parut dan luka, menyembuhkan luka dalaman dan banyak lagi. Tahukah kamu, Rasulullah sendiri mengamalkan meminum madu bersama segelas air yang setiap pagi ketika perut kosong. Madu yang paling berkualiti ialah madu yang dikeluarkan di dalam musim bunga dan kurang kualiti dihasilkan dalam musim sejuk..

...JINTAN MANIS...


Jintan manis sangat banyak khasiatnya. Ia boleh melegakan kesakitan dalam badan, melancarkan aliran haid, membanyakkan susu dan membuang angin dalam badan. Serbuk jintan manis juga boleh digunakan untuk sapu di sekitar keliling mata untuk menguatkan pandangan mata.

Diharap segala maklumat yang dikongsi ini dapat digunakan sebaiknya..

Sekian...

Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

4 ulasan:

Cahaya Kewangianku berkata...

info yg baguss... tq...

AlyaaIBH berkata...

u're welcome! =)

Farah Ahmad berkata...

saya rasa macam pernah baca je. dan masih tertanya2 apa effect kalu kite potong roti dengan pisau..

AlyaaIBH berkata...

betul2.. saya pun xsure sgt tntg roti ngn pisau tu, nnti sy try cari tgok..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2011/2012. ALL RIGHT RESERVED BY ALYAA IBRAHIM