Jumaat, 25 Februari 2011

5 Perkara Yang Korang Perlu Tahu...

Assalamualaikum dan salam sejahtera..


Apa yang korang semua perlu tahu ini? Jom, ramai-ramai kita baca.. Ini sebagai perkongsian ilmu sahaja.

5 PERKARA YANG KORANG PERLU TAHU..

1. OUTDOOR VS TREADMILL

Berlari adalah salah satu latihan terbaik dan termudah untuk membakar lemak.Tetapi mana yang lebih baik, berlari di luar ataupun di atas treadmill? Berlari di luar membakar kalori 5% lebih banyak(pada kecepatan tertentu) berbanding berlari di atas treadmill. Di luar kita menahan angin dan harus menekan permukaan tanah untuk bergerak ke hadapan. Di atas treadmill, kita tidak perlu menekan permukaan tanah. Namun, dari sudut kekurangannya pula, berlari di luar ruangnya yang besar boleh memberi risiko kecederaan..

2. LEMAK YANG MENGGANGGU KERJA OTAK

Bukan semua lemak terkumpul di perut. Salah satunya asid lemak palmitat. Lemak ini boleh menggangu kerja otak dalam mengatur leptin dan insulin sebagai signal kenyang. Kesannya kita akan ingin mengunyah lagi dan lagi. Oleh itu, pastikan kita kurang makan daging, mentega, keju dan susu penuh krim. Hasil Kajian UT Southwestern Medical Centre diterbitkan dalam Journal of Clinical Investigation.

3. HABISKAN MASA DI KOMPUTER RISIKO GEMUK

Orang yang banyak menghabiskan waktu di hadapan komputer berisiko 1.5 kali lebih tinggi mengalami kenaikan berat badan dan 2.5 mengalami obesiti berbanding mereka yang tidak menggunakan komputer. Sumber: Journal Medical Internet Research.

4. YOGA BOLEH BUAT KITA JADI LANGSING

Mungkin yoga tidak membuat kita bermandikan peluh seperti berlari tetapi Yoga mampu membuatkan kita makan lebih sedikit. Ini kerana orang yang rajin beryoga cenderung makan dengan 'tenang'. Kebiasaannya mereka akan makan saat lapar dan berhenti apabila kenyang. Sumber Journal Of The American Dietetic Association.

5. TEKANAN BUAT KITA LEBIH GEMUK!

Wanita yang menderita akibat tekanan biasanya memiliki 24.5% lebih banyak berbanding mereka yang tidak tertekan. Sumber: Journal Psychosomatic Medicine.



So, tunggu apa lagi! Ambillah tindakan sekarang je kawan2.. Jangan sudah terhantuk baru nak tergadah. =)

Sekian....





Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2011/2012. ALL RIGHT RESERVED BY ALYAA IBRAHIM