Isnin, 15 Mac 2021

Suntikan Vaksin COVID-19: Alhamdulillah, saya telah di-vaksin! [Pfizer BioNTech]

Assalamulaikum dan selamat malam semua !

Alhamdulillah, Alya kembali menaip lagi hehe 🤪 Entry ringkas saja mungkin untuk kalini haha. Ingat lagi dengan entry yang sebelum ni berkenaan vaksin COVID-19? Alhamdulillah entry kalini berkisar berkenaan diri aku yang telah selamat menerima suntikan dos pertama vaksin COVID-19 baru-baru ini 💉Alhamdulillah, segala proses dipermudahkan olehNya. Aku akan cerita serba sedikit proses semasa penerimaan suntikan vaksin fasa pertama ini.

Seperti yang ramai sedia maklum, vaksin fasa pertama ini adalah untuk barisan hadapan (frontliners) dari KKM 👩‍⚕️ dan juga non-KKM yang terdiri daripada polis, tentera, RELA dan sebagainya yang berkenaan.  


Aku merupakan seorang ahli farmasi di fasiliti KKM buat masa ini, makanya aku layak menerima suntikan vaksin ini pada fasa pertama. Alhamdulillah, segala puji Allah, nama aku tersenarai agak awal untuk menerima suntikan vaksin ini setelah pelbagai rintangan dan cabaran yang dilalui hehe. Tak boleh aku ceritakan dengan lebih lanjut berkenaan hal ini cukuplah pihak yang terlibat sahaja yang mengetahui hehe. Apapun yang terjadi, aku percaya yang ianya berlaku atas izin dariNya dan ada la hikmah tu atas semua benda yang terjadi 😊


Macam mana proses untuk dapatkan vaksin ini? Mudah, langkah yang PERTAMA adalah kena daftar dahulu ✅ Ada beberapa cara untuk daftar, paling mudah adalah melalui apps Mysejahtera. Aku juga melalui proses yang sama kena daftar di apps MySejahtera dan tunggu sehingga tiba masa tarikh keluar untuk dipanggil cucuk vaksin. Masa isi tu pastikan semua maklumat lengkap bersama dengan maklumat kesihatan diri dan tempat tinggal. Penting untuk letakkan tempat tinggal yang betul dalam apps sebab nanti lokasi suntikan vaksin adalah berdasarkan fasiliti PPV yang terdekat dengan anda.




Selepas dah dapat tarikh di apps MySejahtera melalui ‘push notifications’(pastikan enable dulu fungsi ini di telefon pintar anda), bolehlah buat persediaan mental dan fizikal sebelum tiba hari yang ditunggu hehe 😂 Kena pastikan betul betul waktu di apps MySejahtera tu tertera pukul berapa dan kena ikut waktu yang ditetapkan, jangan awal sangat dan jangan lewat sangat. Lepas dah dapat tarikh, akan ada satu bahagian link yang kita kena tekan untuk buat pengesahan kedatangan kita pada tarikh yang ditetapkan. Secara kasarnya, semua nanti akan dibuat secara digital. Maksudnya di sini, pengesahan kedatangan melalui apps MySejahtera, kemudian akan ada QR code yang kita akan kena scan bila tiba di tempat suntikan, seterusnya membuat pengesahan penerimaan suntikan vaksin dan sehinggalah proses pemerhatian selesai selama 30 minit dan juga untuk melaporkan kesan sampingan (AEFI) kemudian nanti.  Semuanya dilakukan menggunakan telefon pintar (smartphone) kita untuk mengurangkan contact bersama petugas petugas yang bertugas di tempat pemberian vaksin itu. Melainkan jika pendaftaran dilakukan secara manual untuk ibu bapa/saudara mara kita yang tiada telefon pintar, barulah segala proses yang aku nyatakan tadi akan dilakukan secara manual. Jangan risau nanti bila dah tiba fasa untuk orang awam, kerajaan akan keluarkan kenyataan berkaitan proses semasa penerimaan vaksin nanti. Kat sini aku nyatakan secara kasar secara melalui pengalaman aku sendiri. Maaflah tak dapat nak sertakan gambar di setiap proses yang dinyatakan sebab asyik melayankan perasaan nervous waktu tuuu hehehe 🤪 


Sakit ke tak? Alhamdulillah, boleh dikatakan pain score waktu kena inject tu adalah dalam 1/10 haha ✅ Bergantung kepada threshold pain (kadar tahan sakit) pada diri sendiri. Lain orang lain pengalaman yang dilalui. Tapi setakat ni rata rata aku tanya pada kawan dan rakan rakan sekerja kebanyakan mengatakan tiada langsung kesan sakit dialami waktu disuntik vaksin. 

Ada kesan sampingan tak? Setakat yang aku tahu melalui penceritaan rakan rakan terdekat di fasiliti mereka serta fasiliti aku, memang ada kesan sampingan yang biasa (yang dilaporkan ketika vaksin hasilkan) dialami oleh kami yang dicucuk. Antara yang biasa (common) adalah sakit di bahagian tempat suntikan, kemerahan, ataupun bengkak, demam, rasa mual atau muntah, pening kepala, sakit badan, letih/lesu dan juga gatal gatal. Ini adalah antara common side effects seperti yang dilaporkan oleh Pfizer (brand yang kami dapat untuk fasa 1 ni). Macam aku sendiri, aku alami rasa pening dalam 15 minit selepas terima suntikan tapi sejurus aku keluar dari bilik pemerhatian baru aku rasa pening tu, waktu dalam pemerhatian aku macam okay sajalah siap bergelak ketawa lagi dengan yang lain haha dan sempatlah rakam kan gambar sekeping dua sebagai kenangan 🤣 Sempatlah aku rehat dalam 10 minit dalam kereta sebelum memandu pulang ke rumah. Jadi nasihat aku kalau boleh pergi lah berdua ketika terima suntikan tu incase apa2 terjadi kan dapatlah hubungi waris terdekat. Just in case. Jangan risau, macam aku cakap, lain orang lain kesannya. Aku hanya alami pening dan dalam tempoh 48jam dah lega setelah ambil Paracetamol hehe. Berbanding dengan rakan rakan yang lain, aku alhamdulillah tak alami rasa sakit yang sangat di bahagian cucuk tu, kiranya boleh tidur ganas laaa hihi. Ramai rakan aku kata sakit lah di bahagian suntikan tu bila waktu nak tidur, kena hati hati takut tertindah gitu. Sebab tu aku kata apa yang kita rasa tak semestinya orang lain rasa dan tak semestinya apa yang orang lain rasa tu kita akan rasa haaaaa. 

Yang penting, apa sahaja yang kita rasa sejurus lepas menerima suntikan Vaksin COVID-19 ni tak kisah lah brand apa sekali pun, kena pastikan buat laporan di MySejahtera sebab nanti akan ada satu link yang kita kena isi bawah details vaksin yang kita terima tu untuk laporkan sebarang kesan yang kita rasaa. Sekiranya didapati kita alami kesan yang agak luar biasa dari orang lain, apps MySejahtera akan menasihati kita untuk melawat klinik kesihatan yang berdekatan supaya mendapatkan rawatan sekiranya kesan yang dirasai tersebut berpanjangan. 



Saat aku publish entry ni, harini merupakan ke 9 aku selepas menerima suntikan. Alhamdulillah setakat ini tiada apa yang serius 😇 InshaAllah jika tiada apa apa halangan, hujung bulan ni aku akan dapat suntikan dos vaksin yang ke-2. Moga yang baik baik sahaja hendakNya, amin.  Walaupun dah cucuk vaksin, aku masih lagi mengamalkan SOP seperti yang ditetapkan sebab bagi aku benda ni masih lagi penting sebelum semua orang awam menerima suntikan dan membentuk herd immunity kemudian hari. Sebab tu kadang-kadang aku rasa aku macam ada hak untuk marah orang yang tak ikut SOP ni tambah tambah bab pakai mask, buat sambil lewa saja 😤 Gerammm tauuu hehe tetiba emosi pulak disini. Bila ada yang tanya aku kenapa aku setuju ambik vaksin ni sebab yang pertama mestilah disebabkan kerja aku ✅ Aku terlibat berdepan dengan pesakit hampir saban hari yang tidak aku ketahui status kesihatan mereka. Jadi, aku ambik sebagai perlindungan. Setuju untuk cucuk vaksin juga merupakan antara ikhtiar ✅ yang aku buat dalam membantu memutuskan rantaian jangkitan COVID-19. Bak kata slogan “Jadilah pemutus, bukan pencetus”, maka aku seruuu semua yang baca entry ni buatlah keputusan yang terbaik buat diri sendiri dan jangan lupa mendaftar untuk pastikan anda dapat tarikh yang awal untuk suntikan vaksin nanti !^-^


Aku rasa sampai di sini dulu entry untuk kalini, rasanyaaaa macam dah terlebih panjang pulaa haha asalnya kata nak taip pendek pendek saja. Takpelah manatau nanti ada orang baca entry ni, dapatlah juga pengetahuan sikit bila baca kat sini kann. Walaupun senduu ja orang baca blog zaman sekarang ni tapi takpa aku akan terus menaip di sini selagi mampu untuk kenangan aku di masa depan dan juga sebagai mengisi hobi aku untuk menaip panjang panjang di blog haha. Takda readers pun takpaaaa hihi. Sekian dulu dari aku, jumpa lagi di lain entry.

Disclaimer: Gambar gambar infografik diambil dari SINI (WEBSITE COVID19)

Salam sayang,
Alyaa ❤️

Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2011/2012. ALL RIGHT RESERVED BY ALYAA IBRAHIM