Sabtu, 24 Disember 2011

...Staphylococcal food poisoning...

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..

Jom, kita semua siapkan assignment. Hehe. Tajuk yang kat atas tu sebenarnya tajuk assignment kawan Alyaa. Alyaa tolong dia cari sedikit maklumat tentang penyebab penyakit ni. Sebabnya dia kata dia pening nak tengok penyebab penyakit ni. Haha~~ Biaselah tu. Masa Alyaa buat assignment yang bahagian Alyaa pun pening gak. Berjam-jam kot siapkan assignment tu. Hehe..

Meh kita tengok apa yang Alyaa dapat hasil carian tadi..

Staphylococcal food poisoning is a gastrointestinal illness. It is caused by eating foods contaminated with toxins produced by Staphylococcus aureus . The most common way for food to be contaminated with Staphylococcus is through contact with food workers who carry the bacteria or through contaminated milk and cheeses. Staphylococcus is salt tolerant and can grow in salty foods like ham. As the germ multiplies in food, it produces toxins that can cause illness. Staphylococcal toxins are resistant to heat and cannot be destroyed by cooking. Foods at highest risk of contamination with Staphylococcus aureus and subsequent toxin production are those that are made by hand and require no cooking. Some examples of foods that have caused staphylococcal food poisoning are sliced meat, puddings, some pastries and sandwiches.
So, paham ke tidak? Erm, sebenarnya penyakit ini disebabkan oleh satu jenis bakteria iaitu Staphylococcus aureus. Seseorang mungkin menghadapi keracunan ini apabila mereka memakan makanan yang telah tercemar oleh bakteria S. aureus ini. Dan seperti yang dibagitahu di atas, bakteria ini tidak boleh dibunuh dengan memasak dan biasanya bakteria ini akan tercemar ke dalam makanan seperti pudding, sandwich dan kepingan daging. Oleh itu, nasihat Alyaa, berhati2lah memilih makanan, okey? ^-^

#google#
Erm.. tiba2 rasa macam dah jadi macam pakar je dalam bidang penyakit-penyakit ini. Haha. Takdelah, sebenarnya ini sekadar perkongsian dengan kawan-kawan semua. Lagipun, tak salah kita berkongsi ilmu kan. Dan Alyaa rasa ilmu ni sangat berguna untuk kita semua kan? Sebagai panduan untuk kita.

Btw, tajuk assignment Alyaa sebenarnya ialah West Nile Fever. Penyakit yang disebabkan oleh virus West Nile virus. Act sebenarnya Alyaa tak confirm betul ke tak tajuk assignment yang Alyaa dapat ini. Lupa nak cek balik. Tapi, kalau tak salah last checking haritu, dah betul. Hehe~~

Oklah, rasanya sampai sini dulu. Jumpa lagi nanti...

Sumber petikan: http://www.cdc.gov/ncidod/dbmd/diseaseinfo/staphylococcus_food_g.htm

Sekian.

Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2011/2012. ALL RIGHT RESERVED BY ALYAA IBRAHIM