Khamis, 5 Februari 2015

National Pharmacy Sports Carnival (NPSC) 2015

Assalamualaikum selamat malam

Alhamdulillah masih berpeluang untuk menaip entry lagi harini. Sebenarnya dah dua tiga hari aku fikir nak upkan entry yang mana dulu, dan akhirnya aku pilih untuk up kan entry mengenai NPSC 2015 ni, Yeay ! 

Ok, masih ingat kah yang aku menghilang minggu lepas tu? Yang aku cakap ada kerja tu kan? Haha, inilah yang nak ceritanya. Sebenarnya aku pergi ke event NPSC 2015 ni lah. Alhamdulillah, berpeluang untuk join event kalini. First time join program besar ni sebagai seorang pelajar BPharm. Terimakasih Ya Allah atas peluang ni, sungguh banyak pengalaman yang dapat sepanjang kat sini. Alhamdulillah :)


NPSC ni apa? NPSC 2015 stand for National Pharmacy Sports Carnival (NPSC) 2015. NPSC 2015 ni merupakan salah satu program MyPSA (Malaysian's Pharmacy Society Association) yang melibatkan hampir kesemua IPTA dan IPTS yang ada di Malaysia ni yang ada program Bachelor of Pharmacy (Hons.) So far yang aku tahu, NPSC ni diadakan setiap tahun di universiti yang telah ditetapkan. Untuk tahun ni, NPSC diadakan di USM Penang. Haha. Dekat negeri tercinta ku, Pulau Pinang =* 


Kontinjen RX UiTM :)
Penyertaan NPSC 2015 tahun ni melibatkan 12 buah universiti termasuk tuan rumah, USM Penang. Antara universiti lain yang sertai NPSC tahun ni adalah :

1) UiTM
2) IIUM
3) UKM
4) UM
5) AIMST University
6) TAYLOR
7) CUCMS
8) UniKL
9) SeGi
10) NOTTINGHAM
11) AMU


Majlis pembukaan di Stadium USM.
Belon dilepaskan sebagai tanda event dirasmikan dan bermula !
Event ni berlangsung selama 4 hari bermula dengan ketibaan para peserta pada hari Khamis. Since aku dah ada kat Puncak Alam sejak dari Ahad lagi, jadinya aku bertolak dari sana terus lah dengan peserta yang lain. Well, janganlah tanya kenapa aku balik awal ke Puncak Alam yer HAHA malas nak jawab :P Kami bertolak awal pagi dan sampai lebih kurang pukul 3 macam tu. Boleh dikatakan antara kontinjen paling awal sampai sebenarnya haha. Acah2 semangat gittew.

Untuk mereka yang kenal aku, mesti pelik macam mana aku boleh join NPSC ni kan? Hahaha, almaklumlah aku kan punya bentuk fizikal yang agak besar jadinya macam mana boleh tetiba nak join as atlit sukan kan. Haha. Sabar jap sabar jap aku cerita. Sebenarnya, aku join NPSC 2015 sebagai atlit untuk sukan petanque saja. Haha. Alhamdulillah, rezeki dapat join walaupun baru 1st year. Act, sukan ni baru diperkenalkan NPSC tahun ni sebab tuan rumah USM Penang ada tempat untuk bermain petanque ni.  Bagi aku, nak main petanque ni nak kena ada skill sama macam main bowling. Oh tapi main bowling rasanya lagi best dari petanque, hihi. Moga untuk next NPSC masih ada game petanque ni, bolehlah join lagi, kalau tak, tahun ni memang tahun pertama dan terakhir aku join NPSC, haha. 


Petanque ;)
Disebabkan team Petanque kami pergi tanpa training, jadinya kami hanya mampu bertahan sampai suku akhir saja. Haha. Untuk team wanita lah, tapi bagi team lelaki mereka berjaya rangkul sampai pingat gangsa. Memang tak dapat dinafikan team lelaki main lagi bagus dari kami walaupun tak training, haha. Dengar kata diorang memang player petanque so no doubt lah boleh menang ;p Tapi apa2pun bersyukur sebab tak kecundang terlalu awal hihi.


Team petanque di majlis penutup. Kurang seorang lagi ,boss. Haha.
Secara keseluruhannya, UiTM berjaya mengekalkan kedudukan ke 2 daripada 12 buah universiti yang sertai dengan pungutan pingat 5 emas, 4 perak dan 2 gangsa. Alhamdulillah walaupun jauh ketinggalan dengan pungutan pingat emas dengan USM, sekurang2nya dapat mengekalkan kedudukan top 3 kita. InsyaAllah ada rezeki, kita jadi juara pulak untuk NPSC seterusnya, amin. Tahniah buat USM atas kejuaraan merangkul Piala NPSC untuk tahun ni. 
  

Sepanjang event, aku rasa semuanya berjalan dengan lancar. Daripada opening ceremony di stadium USM sampailah ke closing ceremony di Dewan Tuanku Syed Putra. Tahniah dan terimakasih buat semua ahli jawatankuasa USM Penang. Walaupun di penghujung event sewaktu closing ceremony di dewan terdapat sedikit kekacauan tercetus namun semuanya dapat dilaksanakan dengan begitu baik sekali. Syabas dan tahniah. Dengan setulus hati, kami juga memohon maaf andai ada salah dan silap dari kami. Serius, masa penutup tu memang ada orang yang sengaja nak provok supaya yang lain berkelakuan begitu. Semoga di event yang lain perkara seperti ini tak berlaku lagi ya. 

Cuma satu yang aku kurang berpuas hati sikit lah. Satunya, masa main petanque tu, asalnya dikatakan main ikut point sampai 13 point tapi sebab 1st game team yang lain drag masa lama sangat jadinya untuk kami yg main 2nd game ni terpaksa main ikut masa. Serius cakap, main ikut masa ni tak best sebab sapa yang lead masa tu dikira sebagai menang. Kira macam tak fair untuk kami yang kena main 2nd game ni. Sepatutnya kalau nak main masa, biarlah dari awal lagi main masa, lepastu start suku akhir ke atas main point. Sebab dah betul nak kejar masa kan. Tapi mungkin pihak pengurusan petanque pun tak mampu nak buat apa sebab tak expect boleh drag lama kan. Takpalah, semoga dimasa depan dapat diperbaiki lagi :)

Maaf andai ada yang terbaca entry ni dan rasa nak emosi bagai. Ini hanyalah pendapat peribadi dari aku dan ini adalah blog aku. Apa2 yang aku taip hanyalah luahan dari hati kecil ku ini. Jangan simpan dalam hati sebab nanti hati boleh mati haha okey gurau. :P

Sekian entry panjang untuk harini. Berjam jam jugak ambik masa nak publish entry ni haha risau kalau ada ayat yang menyentuh sensitiviti mana2 pihak kan. Semoga dapat berjumpa lagi untuk event yang akan datang duhai bakal pharmacist sekalian :) 


Selfie dari team petanque wanita ;)

Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2011/2012. ALL RIGHT RESERVED BY ALYAA IBRAHIM