Wednesday, July 30, 2014

Ramadhan yang pergi ...

Assalamualaikum, selamat malam

3 Syawal 1435H

Alhamdulillah, Syawal menjelang tiba. Ramadhan berlalu pergi.

Bersyukur masih dipanjangkan umur hingga ke harini, untuk merasa dan meraikan hari kemenangan di bulan Syawal ni. Terimakasih Ya Allah.

Ramadhan yang pergi, terimakasih untuk bibit bibit kita bersama. Aku bersyukur dengan kehadiran mu yang banyak membuat aku mengenali diri aku ini. InsyaAllah, akan ku teruskan ia hingga akhir hayat ku, amin. Samasama kita doakan.

Sahur terakhir, terawikh terakhir, iftar terakhir semuanya sudah kita lalui untuk tahun ini, 1435H. Moga ianya bukanlah Ramadhan yang terakhir buat kita, insyaAllah.

Selamat tinggal Ramadhan, semoga bertemu kita lagi tahun hadapan. Selamat datang bulan Syawal, bulan kemenangan bagi umat Islam.

:)




Akibat kesibukan untuk menyambut Aidilfitri dan membuat persiapan di saat saat akhir, harini baru berkesempatan untuk publish entry. InsyaAllah, banyak lagi entry selepas ini. Selamat hari raya!

posted from Bloggeroid


Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

Friday, July 25, 2014

Iftar @ Kompleks Tabung Haji, Bayan Lepas

Assalamualaikum selamat petang


Salam Jumaat. Salam 27 Ramadhan. 

Harini aku nak berkongsi dan bercerita sedikit tentang kali pertama aku iftar di luar setelah hampir 2 minggu puasa bermula. Sekarang dah minggu ke 4 berpuasa, maknanya cerita ni dah berlaku lebih kurang 2 minggu lepas lah lebih kurang, haha. Saja nak berkongsi juga di sini, mana tau kalau ada yang nak survey untuk Ramadhan tahun depan kan, hihi. 

Ok, ini sebenarnya boleh dikatakan sebagai "unplanned iftar" sebabnya masa diajak turut serta, ingatkan mulanya ajakan yang biasa saja. Alih2 pagi nak ke tengahari, mereka tanya nak join tak. Dah alang2 lama tak jumpa semua kan, aku decide untuk join lah, memang agak rushing untuk bersiap dah pergi kan sebab lewat petang baru confirm tempat, haha. 

Alhamdulillah, Allah permudahkan urusan perjalanan aku ke sana. Sebenarnya car pool ke Kompleks Tabung Haji, Bayan Lepas ni sebab aku taktau tempat kat mana, jadinya aku pergi CasaPrima ( rumah PRP), lepastu gerak satu kereta, hihi. Masa sampai pun dah dekat pukul 7 dalam hati mesti dah ramai orang, tapi bila masuk tengok kami paling awal. Seronok amat kau sebab dapat pilih makanan, yey!

Banyakkkk sangat menu yang disediakan di Kompleks Tabung Haji, Bayan Lepas. Alhamdulillah aku rasa sangat sangat berbaloi sebab dapat rasa hampir kesemua makanan yang disediakan. Haha. Makanan disediakan secara buffet, dan bayaran yang dikenakan adalah RM45/seorang. Berbaloi sangat rasa bayar RM45 ni sebab dapat makan dan solat dengan baik dekat sini. Thumbs up Kompleks Tabung Haji Bayan Lepas ! InsyaAllah jika berpeluang di lain hari nak bawak mak abah makan di sini. :)

Menu utama yang ramai sangat ingin cuba ialah nasi mandy dan kambing golek. Sedap Ya Allah, memang terangkat angkat rasanya. Aku tak makan sangat cuma cuit dari orang sebelah sebab dia ambik banyak, sharing lah kami berdua. Haha. Nah, nak belanja gambar satuuuu 


Kalau nak bagi bintang, aku memang bagi 5 bintang lah dekat Kompleks Tabung Haji. Memang everything superb and awesome. Dari segi servis, menu utama, menu sampingan serta pencuci mulut, semuanya sangatlah menggembirakan hati dan perut ku ini. Chef pun baik, sporting siap sembang dengan kami lagi. Dan yang paling pentingggg, fasiliti surau disediakan. Jadinya lepas dah melantak 1st round, pergi solat Maghrib dulu, lepastu baru go on dengan 2nd round, itupun kalau masih mampu lah kan. Haha. Itulah sebabnya dapat rasa hampir kesemua makanan di sana. Hoho.


Gambar yang atas ni bahagian kuih muih dan yang seangkatan dengannya. Sangat banyak jenis dan pelbagai pilihan. Kek pun ada belah hujung sana dengan buahan tempatan seperti tembikai. 


Tudiaaa, nampak dak meja ni? Inilah meja kami untuk 1st round. Itupun dah penuh sesangat. Hah, lupa pulak nak cerita pasal lauk pauk dia kan. Serius cakap, memang superb ! Masih teringat lagi ayam masak rendang, udang galah segar, daging masak kicap (takpasti masak apa, takingat), sayur kangkung, dan ada 2,3 jenis lauk lagi tapi aku tak boleh nak ingat pulak rasa. Haish, faktor umur mungkin :p


Banyak2 seksyen yang ada, seksyen ni aku  tak pergi. Tapi dapatlah rasa sikit sebab tablemates ambikkan. Haha. Sini macam lebih kepada tradisional Melayu punya masakan tak silap aku lah kan. Oh fyi, aku memang tak makan sambal belacan -,-

Aaaa, nak cerita apa lagi? Macam dah banyakkk ni. Ok, cakap banyak pun tak guna. If korang berkesempatan nanti, bolehlah pergi cuba makan di Kompleks Tabung Haji Bayan Lepas ni. Kompleks ni bangunan TH Hotel tau. Kalau nak pergi, boleh set GPS guna Papago, Sygic, Waze dan lainlain search saja "Kompleks Tabung Haji Bayan Lepas". InsyaAllah, akan selamat sampai. 

Terimakasih buat Kompleks Tabung Haji Bayan Lepas untuk servis yang terbaik ! Jumpa lagi nanti . . .

Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

Thursday, July 24, 2014

ERAtkan Jalinan bersama Tropicana Twister

Assalamualaikum, selamat tengahari

26 Ramadhan. Alhamdulillah. :)

Ok harini aku nak kongsikan sedikit mengenai program yang telah pun dijalankan dengan jayanya oleh Tropicana Twister dengan kerjasama Radio No 1 Malaysia, ERA FM iaitu ERAtkan Jalinan bersama Tropicana Twister.

Program ni bertujuan untuk membawa pulang orang tersayang dari luar negara untuk bersama sama meraikan hari raya bersama keluarga di Malaysia. Keluarga yang berjaya akan ditaja sepenuhnya tiket penerbangan pergi dan balik.

Alhamdulillah, daripada banyak banyak permohonan di ERA FM, 5 keluarga telah berjaya masuk ke peringkat akhir. 22 Julai 2014 yang lalu, pihak ERA FM telah menjemput kesemua finale untuk ke konti untuk saringan akhir. Di bawah segmen Petang ERA bersama AdiFashla dan ZahidBaharudin, kesemua finale ditugaskan dengan satu tugasan.

Berbanding tahun lalu, tugasan untuk tahun ni berlainan sedikit sebab pihak penaja mahu eratkan hubungan antara keluarga dengan keluarga juga. Jadinya, tempoh masa diberi untuk setiap keluarga mengenali ahli keluarga yang lain dan kemudiannya akan menjawab soalan yang dikemukakan oleh DJ.

Bagi yang mengikuti di ERA FM haritu, mesti dah tahu kan siapa yang berjaya dibawa pulang. Seperti diduga, seperti tahun lepas, pihak penaja, Tropicana Twister telah sepakat untuk membawa pulang kesemua ahli keluarga peserta finale ke Malaysia. Aku yang dengar rasa gembira, inikan keluarga peserta kan. Bayangkan 8 tahun tak balik Malaysia, akhirnya dapat jugak jejak Malaysia pada hari raya. Yang ni merupakan En Shabry.

Keluarga En Shabry
Keluarga Pn Jamilah, Amira, Sajadah dan Nurul Aqilah juga turut dapat membawa pulang ahli keluarga yang berada di perantauan. Tahniah buat kesemua peserta finale dan semoga raya tahun ni memberi seribu makna buat semua dengan kepulangan orang jauh. =)

Keluarga Nurul Aqilah

Amirah yang berjaya membawa pulang adiknya dari Adelaide.
Berbanding dengan tahun lepas juga, kalini Tropicana Twister berikan kejutan buat 5 keluarga ni dengan menampilkan kesemua ahli keluarga tersayang di konti ERA setelah pengumuman bahawa kesemua mereka takdapat tiba pada hari raya pertama diumumkan. Terkejut jugak mula2 masa diumumkan yang takdapat bawak pulang sebab penerbangan penuh sebab musim orang melancong kan,tapi tengok2 kesemua mereka sudah pun selamat tiba di Malaysia sehari awalnya, alhamdulillah. 

Keluarga Siti Sajadah membawa pulang adik, Afifi dari New York

Keluarga Pn Jamilah
Bagi aku, program ni program yang baik dan perlu diteruskan. Tahniah Tropicana Twister dan team untuk usaha yang mulia ini demi menyempurnakan hajat mereka yang ingin beraya bersama ahli keluarga yang di perantauan. Tahniah juga buat ERA FM dan team kerana gigih ke udara bersama peserta finale program ini. Aku seyakin yakinnya percaya yang program ini akan menjadi memori yang paling indah buat kesemua keluarga ini dan tidak akan dilupakan oleh semua.

Btw, semua gambar dan video yang berkaitan boleh tengok di laman FB ERA FM & ERA TV serta instagram era_fm dengan hashtag #ERAtkanJalinan .

Gambar yang ada di entry ni semua diambil dari sana, tak semua sebab nanti berat jadinya blog ni, haha. Semoga usaha murni mereka diberi balasan yang baik oleh Allah, amin. =)


Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

Tuesday, July 22, 2014

Meniti 10 Ramadhan terakhir.

Assalamualaikum selamat pagi.

Alhamdulillah masih berkesempatan pagi ni untuk mencoret sedikit di blog tercinta ni. Haha. Sedikit sibuk dengan urusan harian sampai tak sempat nak belek di sini.

Ok, harini dah pun masuk 24 Ramadhan. Ya Allah sekejap nya rasa masa berlalu. Kurang dari seminggu lagi saja kita akan sambut Aidilfitri, insyaAllah jika diizinkan olehNya, amin.

Apa persiapan kita untuk 10 malam terakhir ni? Harap2 kita semua dapat mengejar dan mencari sesuatu di dalam fasa terakhir Ramadhan ni iaitu fasa 3 - pelepasan dari api neraka. InsyaAllah.

Sungguh tidak terasa Ramadhan kalini berlalu begitu, rasa macam baru sahaja kita bermula puasa dan sekarang sudah mahu sampai ke penghujungnya. Semoga semua amalan kita dari hari pertama berpuasa di terima oleh Allah, amin3x

Syukur alhamdulillah, tahun ni aku dapat berpuasa sepenuhnya di rumah setelah hampir 5 tahun di perantauan dan insyaAllah lagi 4 tahun akan datang sebagai perantau kembali. Haha. Perantau lah sangat, pergi berperang menuntut ilmu sebenarnya. Hihi.

10 Ramadhan terakhir ni juga rata rata kita sedang sibuk membuat persiapan hari raya bukan? Macam mana dengan persiapan semua? Rasanya mesti dah lengkap dah kan. Haha. Nampak macam dah tak sabar nak raya dah tu. Faham3. Aku pun masih mencari sedikit keperluan untuk hari raya ni. Baru nak shopping katanya, hihi.

Semoga Allah permudahkan segala urusan kita. Semoga kita diberi peluang untuk menyambut hari kemenangan kita nanti dengan sebaiknya. InsyaAllah. :)


posted from Bloggeroid

Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

Saturday, July 19, 2014

Terima kasih Astro Awani !

Assalamualaikum, selamat malam.

Terima kasih Astro Awani !

Sebagai pengguna tegar Astro, aku ingin rakamkan setinggi penghargaan terima kasih buat team Astro Awani semua kerana telah bertungkus lumus dalam menyediakan berita buat kami semua, seluruh rakyat Malaysia.

Bermula seawal malam hari Khamis tatkala penerbangan Malaysia MH17 dilaporkan terputus hubungan dengan menara kawalan, dari situ mereka bersiap siaga untuk menyalurkan maklumat yang tepat dan sah kepada kita semua, rakyat Malaysia

Walaupun rata rata rakyat Malaysia ada yang hentam pembaca berita Awani pada malam kejadian itu, namun mereka tetap berdiri teguh untuk sampaikan berita. Tipikal Malaysian, selalu nampak benda yang tak baik untuk dijadikan cerita. Apa ingat senang nak bersiaran secara langsung tanpa dapat kesahihan berita secara terus dan mengejut? Pada firasat aku mereka sendiri terkejut dengan berita yang menimpa MH17, tapi mereka tetap perlu sampaikan tanggungjawab mereka dengan seadanya.

Bayangkan tanpa ada skrip, maklumat berita yang ingin disampaikan, namun mereka tetap cuba, sedaya upaya untuk menyalurkan maklumat yang sahih untuk kita dan semua. Jadi, please, jangan nak main serbu tanpa pakai helmet.



Alhamdulillah, Astro Awani juga banyak membantu aku dalam memperoleh berita yang tepat mengenai kejadian yang menimpa penerbangan Malaysia MH17. Walaupun kadangkala terlepas untuk aku ikuti di televisyen dek kerana ada tugas yang perlu diselesaikan, namun aku tak risau kerana aku tetap dapat ikuti perkembangan dari semasa ke semasa mengenai tragedi ini melalui laman sosial Astro Awani. Terimakasih Astro Awani !

Semoga Allah beri ketabahan dan kekuatan buat team Astro Awani dalam menyampaikan berita buat kami semua, seluruh rakyat Malaysia. Kami yakin team Astro Awani akan buat sehabis baik bagi memastikan maklumat yang diperolehi dan disampaikan adalah tepat dan benar.

Ok, bagi mereka yang nak ikuti perkembangan dari Astro Awani, boleh pergi ke FB Astro Awani dan juga www.astroawani.com.

Terimakasih Astro Awani, berita segenap dimensi ! 





Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

Friday, July 18, 2014

Tragedi MH17

Assalamualaikum selamat pagi


Allahuakbar !!! 

Sungguh, Malaysia sedang diuji oleh Allah.

Sekali lagi Malaysia dikejutkan dengan satu berita yang menyayat hati seluruh rakyat Malaysia, iaitu penerbangan Malaysia Boeing 777, flight MH17 telah ditembak jatuh di sempadan Rusia, dikhabarkan awal pagi tadi.

Tersentak hati aku tatkala dapat berita di laman sosial, Twitter. Pada mulanya sungguh aku rasa tak percaya, terus on televisyen saluran Astro Awani untuk mendapatkan maklumat yang sahih. Masa tu, memang sudah disahkan bahawa penerbangan Malaysia MH17 telah terhempas dan kesemua penumpang dan anak kapal terkorban. :(

Malaysia kini sekali lagi diduga selang 4 bulan selepas tragedi kehilangan MH370 pada 8 Mac 2014 yang lalu. Belum pun selesai isu itu, sekarang kita dikejutkan lagi dengan berita yang satu ini. Sungguh, aku rasa macam mimpi, tak percaya dengan berita yang aku dengar dan lihat di Awani.


Pesawat MH17 yang dalam perjalanan pulang ke Kuala Lumpur dari Amsterdam membawa muatan sebanyak 280 penumpang dan 15 anak kapal yang terdiri daripada juruterbang, pembantu juruterbang, ketua pramugara, pramugara, dan pramugari MAS Airlines. Dikhabarkan, 20 daripada jumlah yang terkorban adalah rakyat Malaysia dan rakyat Belanda adalah antara paling ramai penumpang di dalam pesawat itu. 

Pesawat Malaysia MH17 dikatakan berada di laluan yang selamat, dan tiada sekatan udara yang dilakukan sepanjang laluan penerbangan untuk ke Kuala Lumpur. Dilaporkan, lebih kurang pukul 10.15 malam, MAS telah terputus hubungan dengan MH17, dan kemudiannya dimaklumkan bahawa pesawat tersebut telah ditembak jatuh di Sempadan Rusia-Ukraine. Kedua-dua negara menafikan tembakan itu adalah dari negara mereka.

Setakat pembacaan aku sehingga entry ini dipublishkan, dimaklumkan terdapat satu keluarga 5 orang ahli keluarga dalam perjalanan pulang ke Kuala Lumpur untuk menyambut Aidilfitri, seorang pelajar jurusan psikologi dan seorang warga emas juga dalam perjalanan pulang untuk sambut Aidilfitri di sini. 

Allahu, berat sungguh rasanya dugaan buat para keluarga penumpang tahun ini. Keinginan untuk menyambut hari lebaran riang ria lenyap setelah berlakunya tragedi yang menyayat hati ini. 

Tipu aku cakap kalau sikit pun air mata aku tak menitis saat aku ikuti perkembangan tragedi MH17 ni. Tipu sangat. Aku turut bersedih dan menangis tatkala disahkan bahawa tiada yang terselamat dalam tragedi kalini. Paling buatkan aku bercurahan air mata lagi bila tengok gambar2 yang dikeluarkan di laman FB Astro Awani tadi. Ternampak mayat2 bergelimpangan di serata tempat. Sayuya rasa hati ni Ya Allah. 

Entah kenapa aku rasa kuat sangat kaitan kalini dengan tragedi yang berlaku. Rasa macam dekat sangat hati ini, sambil meronta ronta nak ikuti terus perkembangan tragedi ini. Ya Allah, sungguh aku tahu ini ketentuan Mu yang telah Kau tetapkan, aku mohon padaMu Ya Allah permudahkan segala urusan ini hingga ke akhirnya, amin.

Aku berharap dan berdoa sekiranya benar pesawat ini ditembak jatuh, aku mahu siasatan lanjut dijalankan dengan lebih terperinci dan pihak yang terlibat kena bertanggungjawab tak kira besar mana pun kuasa yang mereka ada. Mereka perlu bertanggungjawab di atas perkara yang berlaku ini, dan tindakan keras perlu diambil. Ya, aku tahu ini tidak akan mengembalikan nyawa penumpang yang telah pergi, namun sekurang kurangnya ahli keluarga mereka berlapang dada, dengan selesainya kes yang bagi aku besar isunya kerana melibatkan negara luar sama.

Sedikit perkongsian gambar dari aku yang aku peroleh dari FB Astro Awani --> SUMBER





Al-Fatihah, salam takziah dari aku buat seluruh ahli keluarga penumpang penerbangan Malaysia, MH17. Semoga Allah kuatkan hati untuk menerima qada dan qadar ini dan semoga Allah beri kekuatan sekuat-kuatnya buat mereka. Dari jauh, doa aku kirimkan buat mereka. Semoga roh mereka yang pergi dalam tragedi ini aman di sana. InsyaAllah, syurga lah tempat kalian semua. Al-Fatihah :'( 

--Sumber FB--

Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

Thursday, July 17, 2014

Harga Baru Lesen Kereta dan Motor

Assalamualaikum, selamat pagi


Wah, nampaknya isu harga lesen kereta dinaikkan menjadi topik hangat sekarang ni. Aku pun turut sama teruja dan terkejut bila dengar pasal isu harga lesen kereta ni naik harga.

Kenapa aku terkejut? Sudah semestinya mengenai harga yang dinaikkan tu. Dari laman blog yang aku kunjungi tadi, dikhabarkan mulai 14 Julai 2014, harga lesen kereta (Kelas D) sudah mencecah sehingga hampir RM2K manakala untuk lesen motor (kelas B2) harga mencecah RM1050. Allahu, nak tercabut jugak jantung ni bila tengok harga baru yang dah dikeluarkan oleh JPJ ni.

Cuma aku runsing dan terfikir, adakah ianya satu kebetulan ataupun memang ini masa yang tepat untuk diumumkan mengenai kenaikan harga lesen ni? Kenapa aku cakap kebetulan? Rasanya ramai yang sudah sedia maklum dengan video viral di laman media sosial mengenai seorang wanita yang mengamuk di jalanraya selepas dari excident kecil yang melibatkan kereta Peugeot putih miliknya itu di Kuantan, Pahang.

Boleh dikatakan hampir seluruh rakyat Malaysia menonton video tersebut dan akibat daripada itu, wanita tersebut telah dikecam dengan begitu dahsyat sekali di laman laman media sosial ni. Tapi, alhamdulillah, nampaknya keadaan semakin baik bila wanita tersebut sudahpun tampil untuk memohon maaf. Bagi aku, jadikan ini sebagai pengajaran bukan saja untuk dia tapi juga untuk kita semua. Ok, tutup cerita pasal ni, sebab hal ni bukan hal utama yang aku nak ceritakan di sini. Tapi, mengenai harga lesen kereta dan motor dinaikkan.

Bagi mereka yang sudah memiliki kedua dua lesen tersebut termasuk aku, mungkin ianya bukanlah satu isu yang besar sebab masing2 dah lepas, dah ada lesen. Tapi, bagaimana dengan adik adik kita? Generasi bawahan kita? Sungguh, aku sendiri khuatir untuk memikirkan apa natijah yang akan berlaku selepas ni akibat kenaikan harga lesen kereta dan motor ni, harapnya yang baikbaik sajalah. Amin.

Oh, berbalik kepada isu atas tadi, yang mana adakah ianya kebetulan ataupun masa yang tepat untuk diumumkan tu, aku sendiri takdapat nak jawab, boleh jadi kebetulan sebab nilai RM2K ada disebut di dalam video viral yang aku sebutkan tadi, atau boleh jadi sekarang masa yang tetap untuk kerajaan umumkan mengenai kenaikan harga lesen ini. Terlalu banyak kebarangkalian yang ada, dan yang sebenar benar yang tahu, hanyalah Dia yang satu, Allah. 

Malas nak ulas dengan lebih lanjut, dekat sini aku nak share tentang maklumat yang aku dapat dan baca di blog, sebagai perkongsian bersama. Semoga ianya memberi manfaat buat semua, insyaAllah amin. 

Harga Baru Lesen Kereta Kelas D


Harga Baru Lesen Motor Kelas B2
Untuk pembacaan yang lebih lanjut, boleh terus pergi ke SINI

Credit gambar -----> sini

Kepada generasi akan datang, bertabahlah anda. Allah ada bersama dengan kita. :) Sekian.

UPDATE !!!

Dikhabarkan bahawa kenaikan harga lesen kereta dan motor yang dijadualkan berkuatkuasa 1 Ogos depan ditangguhkan oleh pihak JPJ. Makluman diperolehi dari laman Twitter Menteri Pengangkutan Malaysia. Pihak JPJ memaklumkan akan menjalankan kajian terlebih dahulu mengenai KPP yang baru sebelum memulakannya. Ini bermakna buat masa sekarang, harga untuk mendapatkan lesen motor dan kereta masih di tahap yang sama. Alhamdulillah. Berita baik buat masa ini. 

Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

Tuesday, July 15, 2014

17 Ramadhan - Salam Nuzul Quran






Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

Sunday, July 13, 2014

Permohonan Kemasukan Ke Program Sarjana Muda Politeknik Sesi September 2014

Assalamualaikum, selamat petang.


Entry yang ringkas untuk petang ini, hanya untuk berkongsi maklumat dengan semua yang membaca blog ni. Ok, makluman ini khas untuk semua pelajar Politeknik lepasan Diploma atau Diploma Lanjutan yang ingin menyambung pelajaran ke peringkat Ijazah Sarjana Muda di Politeknik juga.

Kini, Politeknik Malaysia sedang membuka permohonan bagi calon calon yang layak untuk meneruskan sesi pengajian di Politeknik di peringkat Sarjana Muda. Calon calon yang layak dipelawa untuk memohon ke program Sarjana Muda di Politeknik untuk sesi ambilan September 2014.


Permohonan boleh dibuat dengan membeli Nombor Unik ID Kategori B berharga RM 15.60 di semua cawangan Bank Simpanan Nasional di seluruh negara. Nombor UNIK ID yang telah digunakan bagi permohonan kemasukan ke IPTA sesi akademik 2014/2015 masih boleh di guna pakai untuk permohonan ini.

Permohonan dibuka dari 10 Julai hingga 4 Ogos 2014. 

Untuk maklumat lanjut, boleh hubungi talian :

03-8891 9240/ 9255/ 9256/ 9257/ 9258/ 9259/ 9313/ 9263



:: Sumber dipetik dari Facebook UPU(BPKP JPT)::

Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

Menggamit kenangan. . .

Assalamualaikum selamat pagi


Alhamdulillah, akhirnya berkesempatan jugak untuk aku menaip lagi untuk harini setelah hampir 4 hari menghilang kan diri tak update blog ni. Bukannya aku busy sangat sampai takdak masa nak update cumanya ada sedikit kekanganlah sebenarnya. Haha

Dipendekkan cerita, aku "sibuk" jadi 'interior designer' hah. Jadi ID untuk bilik sendiri ceritanya. Aku ubah sikit keadaan dalam bilik aku ni, susun atur dan segalanya. And I did it by myself ! Haha. Proud of me, of course, hihi. Bayangkan aku kena alih almari baju yang besar kedabak tu, sebab nak letak ke sebelah tingkap sana, rasa macam gagah gitu, haha. Ok dah, nanti orang kata riak. :P

Eh sat, apa kaitan aku jadi ID ni dengan tajuk entry aku harini? Haha. Itulah puncanya aku menaip untuk harini ni. Almaklumlah, perempuan dengan versi throwback ni takpernah nya nak habis kan. Ya, ya aku perempuan jadinya inilah ceritanya. 

Dalam masa aku menjadi ID kepada bilik sendiri, terjumpalah kembali beberapa barang lama yang bagi aku tersangatlah dan teramat menggamit kenangan masa zaman dulu kala. Aceceh, bajet macam dah tua sangat dah ni, haha. Aku dulu kan, suka sangat simpan barang2 nostalgia ni, jadinya boleh dikatakan banyak lah jugak barang2 yang aku dapat ataupun aku beli dari zaman sekolah rendah sampailah sekolah menengah aku simpan.

Dulu guna kotak kasut nak simpan barang,
yang ni memang banyak menggamit kenangan dulu kala ;)
Tapi, semestinya yang paling banyak barang yang aku simpan adalah dari zaman sekolah menengah. Zaman zaman baru nak up dulu kan. Zaman aku dulu mana sama dengan zaman lah ni, zaman oldschool semua tu, hoho. Zaman masa tu orang tulis buku diari, main myspace semua tu. Zaman sekarang dah maju, pakai blog , facebook dah hah, haha

Nak ikutkan, aku ni salah seorang yang sangat susah nak ingat cerita zaman dahulu kala tambah2 masa aku sekolah rendah. Tak percaya, try lah test aku kenangan masa sekolah rendah, confirm aku fail nak jawab atau ingat. Member2 rapat aku dah pernah kena dah dengan aku sebab bila memasing cerita pasal kenangan dulu2, cerita pasal si dia tu dia ni, mesti aku akan spoilkan kan mood depa sambil tanya 

"Eh, ni yang mana hah? Tak ingat lah" HAHA

Even kalau kawan2 sekolah rendah yang nak add as friend kat FB pun aku tak approve sebab tak ingat punya pasal. Padahal dulu time sekolah, dialah yang teman kita makan, belajaq sama, gosip sesama. Haish, puberty did this to me, oh whyy??

Sebahagian dari keychain/gift yang dapat dari dulu sampai sekarang :)

But somehow, those things yang aku still simpan sedikit sebanyak brings back few of memories to me, haha. Alhamdulillah. At least, I knew few things during my primary school back then. Yay me! And btw, aku still boleh recognise and remember the person yang aku admire during primary school. Tetiba terus teringat kat dia, oh sungguh itu semua kenangan indah buat aku. 

Amboi tetiba rasa macam panjang pulak entry ni. Lepas gian nampak Alyaa, banyak hari tak berupdate katakan, hahaha. Ok, rasanya dah boleh tutup entry ni sebelum lebih banyak cerita yang aku taip dekat sini. Kang tak pepasal, cerita crush zaman dulu kala tertaip di sini, haish. 

Sebagai penutup entry, alhamdulillah bilik aku berjaya didesign dan disusun atur seperti mana yang aku mahu. Great work, Alyaa. HOHO :)


Jumpa lagi next entry! Bye! 

Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

Wednesday, July 9, 2014

Jangan putus doa buat mereka . .



Gaza diserang lagi, Allahuakbar.

Ya Allah, selamatkanlah mereka di bumi Gaza, di bumi Palestin sana.

Bantu mereka Ya Allah

Lindungi mereka Ya Allah

Ya Allah, tunjukkan kekuasaanMu

Kepada Israel yang kejam tu Ya Allah.

Hapuskan mereka Ya Allah

Warga Palestin, Gaza. Kuatlah kalian dengan ujian ini

Moga ditempatkan di kalangan yang syahid, amin.

Buat semua umat Islam di Malaysia mahupun di mana anda berada

Aku mohon jangan putus berdoa buat mereka di sana

Moga Allah ringankan sedikit ujian buat mereka, amin

#Pray4Gaza #gazaunderattack




posted from Bloggeroid

Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

Tuesday, July 8, 2014

Permohonan Kemasukan ke Universiti Teknologi MARA (UiTM) Sesi Akademik 2 2014/2015

Assalamualaikum, selamat petang

Entry ringkas di petang harini. Ok, entry ini untuk perhatian para lepasan SPM 2013 yang masih tidak berpeluang untuk menyambung pengajian ke mana-mana pusat pengajian tinggi (IPT). Juga untuk mereka yang sedang mengikuti program professional di UiTM dan yang sewaktu dengannya (boleh rujuk poster di bawah)

Bermula 30 Jun 2014 -18 Ogos 2014, UiTM telah membuka permohonan baru untuk sesi akademik 2 2014/2015 yang dijangkakan untuk kemasukan pada bulan November 2014 (Lepasan SPM)/ Januari, Mac 2015 (Professional) 

Jadi pada mereka yang ingin memohon, bolehlah membuat permohonan di http://online.uitm.edu.my  dengan membeli PIN no di BSN cawangan yang terdekat bernilai RM10.00 (Lepasan SPM), RM17.00 (Professional).

Untuk sesi akademik 2 2014/2015, kebanyakan kursus (untuk Lepasan SPM) ditawarkan kecuali untuk 

ASASI SAINS, 
ASASI TESL, 
ASASI KEJURUTERAAN, 
DIPLOMA FARMASI dan 
DIPLOMA dari FAKULTI SAINS KESIHATAN.

Untuk maklumat lanjut, boleh rujuk gambar di bawah :





Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

Monday, July 7, 2014

Teman Bintang - Masya CeriaPopstar2


TEMAN BINTANG

Tetap dilangkah ini
Menemani hariku
Menjadi sebuah cerita
Yang tak akanku lupa

Apapun yang terjadi
Aku yakini nanti
Inginku wujudkan mimpi
Dan ingin aku raih

Sandarkan diri ini
Dalam tujuan hati
Mengiringi langkahku yang bererti

Chorus:
Biarkan bintang menjadi teman
Di dalam mimpiku berkhayal
Biarkan bintang menjadi teman
Jadikan malamku sempurna

Sandarkan diri ini
Dalam tujuan hati
Mengiringi langkahku yang berarti

Chorus

Biarkan bintang
Ku berkhayal

Biarkan bintang menjadi teman
Jadikan malamku sempurna

Tetap dilangkah ini





Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

Sunday, July 6, 2014

Blogwalking..

Assalamualaikum, selamat petang


Blogwalking...

Blogwalking...

Blogwalking...

Rasanya nak dekat hampir setahun lebih aku tak berblogwalking secara serius. Secara serius ni maksudnya aku akan cari link2 blog di mana mana saja yang ada, dah jika menarik aku akan follow. Tapi kalau tak menarik pun, kekadang aku follow ikut mood. Sebab boleh jadi yang tak menarik tu akan jadi menarik, yang menarik tu akan jadi tak menarik. Kan?

Jadinya, sekarang ni aku rasa dah tiba masanya buat aku start kembali aktiviti blogwalking aku ni seberapa banyak yang mungkin. Oh lupa pulak, bagi orang macam aku, berblogwalking secara serius ni maksudnya aku akan tinggalkan komen di entry ataupun tinggalkan jejak di chatbox. Itu cara aku lah sebab kategori blogwalking aku terbahagi kepada dua, secara serius dan sajasukasuka. Haha. Lain orang lain caranya, lain blogger, lain cara blogwalking, hihi. 


Tetapi kenapa baru sekarang Alyaa?

Haha. Sebab makin lama aku makin bosan dengan dashboard blogger aku ni yang macam tak bergerak sangat. Kalau ikutkan memang dah banyak blog yang aku follow sebelum sebelum ni, cumanya mungkin sekarang ni ada yang tak aktif dah kan. Jadinya, dashboard blogger aku hanya naik nama blog yang sama saja, haha. Aku ni siap dah boleh agak dah blog ni hari hari update ataupun seminggu sekali update macam aku, hihi. Sebenarnya, ukanlah bosan apa, cumanya aku nakkan sesuatu yang baru, yang segar. Barulah rasa macam blogging namanya. :) Lagipun dalam hidup ni kan perlukan perubahan, kalau asyik di takuk lama saja, sampai bila nak berubah? Haha. Kan dah kena tazkirah petang ni. 

Ok, jadinya pada mereka yang aku dah pun start follow dan blogwalking ke blog anda, sememangnya ada sangat bertuah sebab dapat kunjungan daripada orang malas blogwalking macam aku ni haha. Gurau jelah. Kalau rajin, silalah balas kunjungan. Tinggal jejak kat chatbox kata 'hai' pun dah ok. Tak paksa, cuma kata. :) 

Rasanya cukup sampai sini dulu entry aku, niatnya nak taip pendek dan ringkas entry ni, sekali dapat taip kat keyboard, berjela jela aku taip. Haha. Terimakasih sudi baca, kalau ada yang kurang, janganlah cerca. Selamat berbuka puasa! ;)



Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

Friday, July 4, 2014

Sebulan lagi, insyaAllah

Assalamualaikum, selamat malam.

Sebulan lagi, insyaAllah.

Keputusan kemasukan ke Ijazah Sarjana Muda ambilan September 2014 

akan dikeluarkan.

Semoga keputusan ini merupakan keputusan yang terbaik buat aku. Amin.

Kepada mereka yang turut sama menantikan untuk menyambung pelajaran ke 

peringkat Degree,

samasama lah kita doakan agar Allah permudahkan segala urusan kita (:



Rasa debaran semakin terasa untuk aku ketahui kemana kah masa depan yang akan ku tujui kelak

Moga Allah beri yang terbaik.

Sempena bulan Ramadhan ni, 

samasamalah kita rebut peluang untuk panjatkan doa kepada Allah SWT 

Semoga dengan keberkatan bulan yang mulia ini, Allah perkenankan doa kita, amin (:

Yang penting, jangan berhenti berdoa dan yakin pada rezeki Allah. 

Nasihat buat diri sendiri jugak, hihi.



Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

Wednesday, July 2, 2014

Bulan Julai...

Assalamualaikum selamat malam


Alhamdulillah, masih berkesempatan untuk menaip entry di malam hari ni. Haha. Aku taktau lah apa bendanya yang aku sibuk sangat buat sampai dah masuk hari ke 5 berpuasa, aku baru nak update blog ni. Hihi. Frust dengan En Nuffnang barangkali sebab takdak CPUV baru, haha.

Ok, entry yang pendek saja untuk malam harini. Alhamdulillah, kita dah pun memasuki bulan Julai nampaknya. Semoga dengan kehadiran bulan baru dalam bulan Ramadhan ni memberi lebih rahmat kepada kita semua. InsyaAllah amin.


Terimakasih bulan Jun atas segala memori kita bersama. Akan ku ingat memori kita ni, haha. Bulan Jun merupakan bulan terakhir aku bertugas sebagai seorang guru sandaran dan bergelar seorang penganggur terhormat sehinggalah sekarang, haha. Masih menunggu panggilan untuk bekerja sekiranya ada. Kalau masih tak terima apa2 panggilan, makanya akan menganggur selama untuk lebih 2 bulan lagi. Hoho. 

Harihari aku mengharapkan keajaiban berlaku untuk panggilan masuk panggil kerja tapi sampai sekarang masih belum ada rezeki nampaknya. Harapnya bulan Julai ni dapatlah kerja seperti yang aku mohon. InsyaAllah, aku tetap dengan pendirian aku yang rezeki itu luas. Kalau takdapat, itu bukan rezeki aku nampaknya. Samasama kita nantikan. :)


Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2011/2012. ALL RIGHT RESERVED BY ALYAA IBRAHIM