Thursday, August 28, 2014

Selangkah mencapai cita-cita

Assalamualaikum, selamat petang.

Alhamdulillah, dapat lagi aku menaip untuk entry harini. Hehe. Maaf atas ketidak update an blog ni selama beberapa hari kerna kesibukan yang melanda diri ini sejak akhir2 ini. Biasalah, bila tak sibuk baru aku berpeluang nak taip entry banyak2, ini sibuk makanya selang 4,5 hari baru dapat update, hehe.

Harini dah 26 Ogos 2014. Sekejapnya rasa dah nak hujung bulan 8. Baru sangat rasa masuk bulan 8. Tiba2 dah nak penghujung, begitu juga dengan tahun 2014. Dah tak lama nak masuk 2015. Semoga masih berkesempatan untuk hidup dengan izinNya.

Ok, aku teruskan kepada tajuk utama yang nak ditaip harini. Tajuk harini 'Selangkah mencapai cita-cita', amboi tajuk kemain lagi. Hahaha. Untuk entry harini, aku ingin kongsikan suatu berita gembira buat semua, berita gembira buat aku, buat mak dan abah, buat ahli keluarga dan buat mereka yang mengenali aku. Alhamdulillah, Allah tunaikan dan makbulkan permintaan aku. Allahuakbar, Allah Maha Besar. Sungguh tak sangka Allah mendengar keluhan dan permintaan hambaNya yang hina ini.

Masih ingat entry aku Sebulan lagi, insyaAllah? Kalau tak ingat, silalah rajin2kan diri godek blog ni, hihi. Alhamdulillah, 2 minggu lepas, 12 Ogos 2014, aku telah ditawarkan untuk menyambung pelajaran ke peringkat Ijazah, dan aku bersyukur sangat2 Allah makbulkan doaku. InsyaAllah, aku akan menyambung pelajaran ke Bachelor of Pharmacy (Hons) a.k.a Sarjana Muda Farmasi di UiTM Puncak Alam. Alhamdulillah, alhamdulillah sesangat sebab Allah dengar doa aku, doa mak abah aku, doa mereka yang sentiasa mendoakan aku dan lain2, doa semua agar aku dapat sambung ke BPharm.

Sungguh ini nikmat dan anugerah yang terbaik, dan paling menarik Allah kurniakan buat aku dan keluarga. Sungguh aku tak sangka masih berpeluang untuk bersama dalam Fakulti Farmasi UiTM buat kali kedua. Terima kasih Ya Allah kerna Kau mendengar doa hambaMu yang hina ini. Setiap satu yang aku pohon, Kau kurniakan tak kira samada cepat ataupun lambat, Kau tetapkan makbulkan. Allahu, terasa sungguh hina diri ini sekiranya aku masih jauh dariMu. :'(

Bagi mereka yang dekat dengan aku, sangat mengerti dan tahu macam mana nervousnya nak tunggu keputusan penerapan haritu. Menggigil tangan masa nak masukkan IC nombor. Hehehe. Mereka ini tahu betapa aku sangatlah berharap agar dapat BPharm. Dan alhamdulillah, setiap dari mereka yang sentiasa ada bersama aku ni dapat juga peluang untuk sambung belajar. Tahniah buat kawan2 semua. Jumpa time convocation nanti, insyaAllah. :)

Sebelum menutup entry, aku harap agar semua yang baca entry ni dapat mendoakan kejayaan aku dalam BPharm dan seterusnya dapat mencapai cita-cita aku menjadi seorang ahli farmasi yang bertauliah, amin. Dari diploma farmasi aku mengorak langkah selama 3 tahun, insyaAllah melangkah satu tapak lagi ke Sarjana Muda Farmasi selama 4 tahun dan menjadi PRP yang terbaik dan menjadi FRP iaitu cita2 aku yang aku tanam sejak Form4 lagi. Doakan semoga aku dan kawan2 aku dapat tempuh pengajian lagi 4 tahun ni. Amin.

Buat batchmates Diploma Farmasi 11/14, tahniah buat mereka yang dapat sambung BPharm sama dengan aku, insyaAllah jumpa kita di Puncak Alam, untuk struggle sama2 lagi, hehehe. Untuk mereka yang dapat kos selain dari BPharm, seperti Optometri, Fisioterapi, OSHA, Kimia Bioproses, Sains Biologi, Sains Kimia, Pendidikan dan lain2 lagi, aku doakan korang dapat buat pilihan yang terbaik untuk masa depan. Jangan mudah putus asa, yakin perancangan Allah itu yang terbaik. Tak semestinya kami yang dapat sambung BPharm ni akan berjaya dan tak semestinya korang semua akan gagal. No, sebab setiap perkara dan benda yang berlaku, semestinya ada hikmah yang berlaku di sebaliknya. Percaya dan yakin bahawa rezeki Allah itu luas. Apa2pun pilihan yang korang buat dan pilih, jangan risau kami tetap berdiri teguh di belakang korang semua. Jangan pernah rasa terlalu merendah diri dengan kami kerna kami juga kawan kamu semua. Panjang umur, jumpa Hari Konvokesyen nanti. :')

Akhir kata, terimakasih Ya Allah kerana dengan rezeki yang Kau berikan, aku selangkah lagi untuk mencapai cita2 aku. Alhamdulillah =)




posted from Bloggeroid

Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

2 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum akak :). saya nk tanya, pointer kena berape ke atas kalau betul2 selamat utk masuk ke Bpharm? saya takut pointer saya xckup la akak..

AlyaaIBH said...

@Anonymous

kalau awak tanya pendapat akak, nk selamat better 3.7 dan ke atas atau kalau nak lagi selamat 3.8 above. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2011/2012. ALL RIGHT RESERVED BY ALYAA IBRAHIM