Friday, July 26, 2013

I'm backkkk !

Assalamualaikum, selamat malam semua.


Alhamdulillah, syukur kerana masih dipanjangkan umur hingga ke hari ini. Mesti ramai yang singgah sini tertanya kemana aku menghilang kan? Last update pun pada 14 July yang lalu. Wahhh, maknanya, dah 10 hari lebih lah kan aku tak menghupdate blog ni? Awesome, awesome. Haha. 

Maafkan saya wahai readers sekalian seandainya saya tidak membalas komen kalian tepat pada waktunya. Lagipun, sekarang ni aku memang sibuk. Sangat sibuk sebenarnya. Ditambah pula dengan keadaan kesihatan yang tidak menentu akhir2 ini. Jadi, aku terpaksa abaikan blog ni seketika. Bukan blog saja, malah twitter, facebook dan juga instagram, kerap juga tidak berupdate. 

Bercakap mengenai kesihatan aku, aku pun taktahu nak simpulkan yang aku ni dah betul2 sihat ke belum. Rasanya entry sebelum ni pun aku bagitau yang aku tak sihat kan? Hmm, minggu lepas lagi aku dah dapat sehari MC. Itu pun terpaksa ambik, ikutkan dah malas nak ambiknya. Hehe. Nak kata sihat tak juga, tapi bolehlah digagahkan juga badan ini untuk bekerja dan buat tugasan harian seperti biasa. Masalah aku sekarang ni ialah hidung aku ! Asyik nak bersin saja kerjanya. Bersin saja takpa, tapi siap selsema bagai lepas tu. Hah, itu yang aku lemah sikit tu. Aku ni bukan nya boleh kena selsema sangat, sat lagi benda lain pula kena jangkitan sekali. 

Dan esok, aku kena pergi jumpa doktor lagi. Ikutkan sebelum aku kena demam ni, aku dah takpayah jumpa doktor sampai bulan 8 ni untuk buat hearing test, tapi disebabkan demam dan telinga rasa tak sedap, makanya terpaksa pergi jumpa doktor tu. Sendiri pulak tu pergi, tanpa mak dan abah. Pheww, dah rasa macam orang dewasa dah ni. Kehkeh

Sakit macam mana pun, senyum tetap senyum. :)
So, nak dipendekkan ceritanya, kini aku kembali ! Kembali untuk menaip dan terus menaip. *Ayat yang sama guna tiap kali menghilang, haha* InsyaAllah, kalau kesihatan makin okey, aku akan teruskan menaip di sini. Serius rasaa lain kalau sehari tak update. Lepas ni nak update jugak walaupun satu entry sehari walaupun update pakai bloggeroid saja. At least, menaip jugak kan. Nak mengharap bukak laptop tiap2 hari, memang idok ler aku nak update blog ni. Haha


Btw, mengenai praktikal aku, aku dah pun berjaya menamatkan attachment di unit TPN selama 3 minggu ni. Dan sekarang, akan attach di unit CDR selama 3 minggu juga. Hmm, duduk CDR seminggu minggu ni pun, aku kena transfer pergi TPN jugak sebab CDR takdak kerja sangat, dan TPN memerlukan traineer sebab minggu ni masih belum ada mana2 traineer yang attach lepas aku. Minggu depan, member research aku, Nita baru masuk sana. Dan semestinya, aku kena turun lagi untuk ajar segalanya. Haha. 

Oklah, penat merapu panjang2, jumpa lagi di entry yang lain ! Babaiiii ~



Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

Sunday, July 14, 2013

Mana menghilang ?

Assalamualaikum, selamat tengahari.

Wahhhh, lamanya tak menaip dekat sini. Lamanya, lamanyaa, lamanyaaaaa. Kemana menghilang wahai Alyaa? Haha. Alhamdulillah, masih ada di sini, masih diizinkan Allah untuk menghirup udara segar di bumi milikNya ini. 

Sebenarnya, aku tak berapa sihat sikit sejak sejak akhir ni. Ditambah dengan penat bekerja sesungguhnya amat menduga aku. Tapi, alhamdulillah, kekuatan Allah hulurkan pada aku untuk terus berpuasa seperti biasa. Cumanya terawih aku tepaksa skip sehari disebabkan aku tak mampu lagi nak memaksa diri ini. Aku betul2 perlukan rehat malam tu, dan sekarang ni dah kira okeylah sikit. 

Oh ya, lama rasanya tak bercerita tentang praktikal aku kan? Tuptup, esok dah hari Isnin, minggu baru dan minggu terakhir di TPN. Hmm, sekejapnya masa berlalu aku rasa. Harini pula dah 5 Ramadan 1434H. Ya Allah, sungguh cepat rasanya. Semoga terus dipanjangkan umur untuk berhari raya pada tahun ini. InsyaAllah, amin. Dan mengenai praktikal aku ni, nanti aku ceritakan di post yang baru. Hmm, TPN memang best, tapi sangat strict yang amat, padan muka aku siap kena tegur bagai dengan ketua TPN. Haha. *habislah markah logbook aku, redha*

Soooooooo, nak bagitau apa lagi ya? Rasanya setakat ni dululah aku nak bebel, almaklumlah, tak sihat. Nak pergi jumpa doktor, doktor pulak takda. Jadinya kenalah tunggu sampai doktornya ada, baru boleh pergi checkup. Menahan jelah sakitnya ni. Sobsob. 

Rindu zaman study. :(

Dan rindu kawan2 juga. Wuawua :'(




Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

Sunday, July 7, 2013

Setelah sebulan di OPD . . . [Cerita minggu ke 3 dan ke 4]

Assalamualaikum selamat petang


Alhamdulillah, masih dipanjangkan umur hingga ke harini dan masih dapat bercoleteh di sini dengan baiknya. Haha. So, apa yang aku nak ceritakan dalam entry ni merupakan cerita yang agak basi , sebab sekarang ni merupakan minggu ke 5 bagi aku di HSJ. Hmm, tak adalah basi mana pun kann, suam2 basi baru. *Eh, ada pulak, HAHA*

Ok, disebabkan aku tau ada yang masih blur2 apa itu OPD, meh aku terangkan serba sedikit. OPD ni stands for Outpatient Department atau dalam bahasa orang melayu, Jabatan Pesakit Luar. OPD ni tempat orang mai ambik ubat lepas dah jumpa doktor. Biasanya doktor akan bagi satu slip putih yang dipanggil prescription ataupun preskripsi, sama ja dua benda ni. Dalam slip tu, ada doktor tulis nama ubat, kekuatan, frekuensi, cara makan dan lain2 lagi. Jadinya, slip itulah yang akan digunakan oleh kami di belakang (baca: penolong pegawai farmasi dan pegawai farmasi) akan gunakan untuk isi ubat2 pesakit yang datang ni. Dan nak dijadikan cerita pulak, HSJ ni kan hospital kerajaan, makanya patient yang datang tersangatlah, amat ramai. Sampai tak menang tangan jadinya, serius tak tipu. 

Area OPD

Hmm, rasanya masa entry minggu kedua praktikal sebelum ni, dah aku ceritakan yang kami dah start buat filling2 ubat kan ? Hah, ini semua bila mana staff di hospital tak cukup minggu tu (cuti, kursus, EL dan lain2), jadinya kami terus diajar untuk buat filling2 ubat, tapi dimulakan dengan kaunter ekspress (bakul merah). Dekat sini, ada lebih kurang 4 warna bakul dan masing2 membawa makna yang tersendiri. [Nanti kena confirmkan balik, tapi setakat ni, yang 4 ni ja selalu jumpa, hehe]

Antara bakul yang selalu buat. Siap ambik 4 lagi. *bajet terer*

Dan alhamdulillah, sekarang ni kira macam dah terer sikit lah bila buat2 filling ni, siap berani buat lunch call kau. Haha. Bila dah confident level tu tinggi sikit, barulah boleh mintak buat lunch call, itupun sebab ada hal kena off awal. Lunch call tu apa ? Lunch call tu kiranya macam orang lain pergi rehat, kita kena kerja. Hah, tapi nanti kita boleh off/balik awal lah kiranya. Lunch call pertama aku masa minggu ke 4, hari Jumaat tu. Perghh, lama tu kena buat lunch call. Tapi, aku terpaksa sebab aku memang nak off awal sebab ada game petang tu. Game apa? Waaa, aku tak cerita lagi eh? Pemalas betui Alyaa ni. Haha. 

Oh, lupa lupak, sebenarnya masa minggu ke 3 tu, aku tak banyak pun buat filling2 ni sebabnya kami kena tolong LP dalam substor, susun2 barang, kemas2 bagi cantik2 sebab orang audit nak datang melawat minggu depan tu. Jadinya, takbanyak sangat benda yang nak diceritakan. Hah, minggu tu jugak aku belajaq cara nak issue out barang untuk stok dekat OPD. Best jugak dapat lepak2 lama dalam substor tu, dapat belajaq banyak benda dan dengaq banyak cerita. Eh, haha. 

Pepagi kena issue out barang dari substor

Susu atur dalam substor. 

Main pass2 barang syok ooo. Haha

Memacam jenis ubat ada hah. Pilih2. [Orang kata kalau ambik juai balik ni, boleh kaya, haha]

Antara ubat yang mahai, EXJADE. RM 2500 ++. Untuk pesakit Thallesemia.

Hmm, nak cerita apa lagi ya? Oh, minggu ke 4 boleh dikatakan banyak jugak buat filling ubat ni. Selain itu, sibuk juga mengisi blue card pesakit ni. Aku ni boleh kira rajin juga buat blue card ni, saja2 nak menambah ilmu di dada walaupun agak bosan sebenarnya. Haha. Eh, lupa pulak, masa minggu ke 4 ni, ada budak baru masuk OPD ni. Member aku sorang, dan budak AUCMS dua orang. Wahh, meriah nampaknya OPD ni untuk sebulan akan datang. Kihkih.





Sooo, nampaknya aku semacam dah bercerita panjang bukan. Jadinya, rasanya macam dah pun nak menutup entry ni untuk kali ni. Kalau tanya aku apa yang aku dapat setelah sebulan berada di department ni, akan aku jawab : Banyakkkkkkkkkkk sangat ilmu baru, dan pelajaran baru yang aku dapat explore dengan lebih dalam lagi. Alhamdulillah, walaupun pada mulanya aku taknak sesangat masuk OPD department ni, tapi sekarang rasa rindu sesangat nak masuk sana balik, buat filling2 ubat bagai. Berat juga rasa hati nak meninggalkan OPD buat sementara waktu ni, tapi takpa, akan kita ketemu lagi OPD, dua bulan dari sekarang. insyaAllah kalau panjang umur. *bajet takselalu lepak OPD sekarang, haha*. Hmm, fyi, sekarang aku dah attach di TPN [Total Parental Nutrition]. InsyaAllah, aku akan buat entry susulan mengenai ni lepas ni. :)

Terimakasih nah sudi baca bebelan aku yang taksudah ni. Syukur, selesai juga sebulan yang pertama. 9 bulan lagi untuk habiskan diploma ! Go go chaiyokkk ! ^___^



Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

Hairul & Leen - Juara Ceria POPSTAR

Assalamualaikum selamat tengahari.


Nampaknya, rancangan nyanyian kanak kanak, Ceria PopStar di Astro Ceria C611 telah pun menutup tirainya sebentar tadi. Juara pun dah diumumkan, begitu juga dengan naib juaranya. Memasing dah dapat habuan yang memuaskan nampaknya.


So, untuk peringkat akhir ini, ada dua pusingan, pusingan pertama terdiri daripada 4 orang peserta yang menyanyikan lagu masing2 dan untuk pusingan kedua, berdasarkan peratusan undi,yang mana meletakkan Trisya, serta Hairul & Leen di pusingan kedua untuk meraih hadiah utama RM 20,000. 

Di pusingan kedua ni, mereka menyanyikan lagu Impianku, iaitu lagu baru yang mana akan dijadikan sebagai single kepada pemenang program kali ni. Dan untuk lagu ni, bagi aku Hairul & Leen nampaknya lebih menonjol daripada Trisya. Sebab Trisya punya suara macam dengar tak dengar dan ada lari sikit lah pitching nya tu. Hehe

Komen daripada juri dan juri jemputan pun nampaknya lebih memihak kepada Hairul dan Leen, dan sememangnya itu yang membuatkan mereka berdua dinobatkan sebagai juara untuk musim kali ni kerana pusingan kedua peringkat akhir ni adalah berdasarkan 100% pemarkahan daripada juri dan juri jemputan.


Tahniah untuk mereka berdua, semoga masa depan yang cerah terus memihak kepada anda berdua. Yang penting, lepas dah menang, dah popular apa semua ni, jangan lupa pelajaran, jangan lupa diri, jangan lupa mak ayah yang banyak menyokong dah yang paling penting jangan lupa agama ya. Cantik manis je tengok adik Leen ni pakai tudung. Sopan nampak, bagus2. Dan jangan lupa jugak orang2 yang banyak menyokong sepanjang career korang nanti.


Dan kepada Trisya, you've done yr best, dik. Suara sedap, okey dan boleh pergi jauh lagi. Muda lagikan umur adik. Goodluck okey untuk semua. Tahniah sekali lagiiiiiiiiiiiii ~ 


Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

Saturday, July 6, 2013

KEPUTUSAN DIGI WWWOW AWARDS 2013 : TAHNIAH UNTUK SEMUA !

Assalamualaikum, selamat petang semua

Ok, keputusan untuk DIGI WWWOW AWARDS 2013 telah pun diumumkan. Tahniah untuk semua pemenang2. Dan setinggi tahniah juga untuk youtuber kegemaran Malaysia, Matluthfi atas kejayaan 'besar' beliau kalini. :)

Antara keputusannya :-



Blogger of The Year 


Shorty Blogger of The Year


Fave Entertainment Blog


Fave Tech Head


Online Shop of The Year
Arthur Loh Dien Lun


Fave Video of The Year


Most Inspiring Internet for Good Award
Heidy Quah


Top Online Over-Achiever Under 16
Ruth Kezia Hope a/p Muthu


App of The Year
AMOK


Photostory of The Year
Ronan Tan


Breakthrough Youtube Star
Amrita Soon


Social Media Gathering of The Year
Cyril Dason (TweetUp Kuching 2012)


Fave Makan Makan Expert
Teo Chee Seng


People’s Choice Award
MyHazman.com


Best of The Best


Tahniah sekali lagi untuk kesemua pemenang2 kalini. Kepada yang tak berjaya lagi, cuba lagi lain kali okey. :) Selamat berhujung minggu !




Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

Friday, July 5, 2013

Episod akhir Sebenarnya Saya Isteri Dia

Assalamualaikum, selamat malam.



Alhamdulillah, akhirnyaaaa setelah sekian lama menanti dari minggu ke minggu, akhirnya tamatlah sudah cerita Sebenarnya Saya Isteri Dia ni. *bajet macam tengok tiap2 minggu, hehe*

Such a good story so far. Boleh tahan lah untuk standard standard cerita Melayu ni kan. Taklah teruk sangat, cliche sangat, tapi suam2 saja. Untuk yang jenis yang layan2 jiwang, cerita genre macam ni, memang rasa cerita ni okay, best. Haha. Siap memasing berangan nak lelaki yang si Firash Arshad  ni hah. 

Apa2pun, cerita ni macam kurang jalan cerita sikit lah. Iyelah kan, kan si Syaf tu cakap yang dia mengandung, jadinya buatlah satu scene 3,4 tahun kemudian punya, tunjukkan yang mereka bahagia dengan anak2 mereka. Haha.  Dah macam penerbit pulak aku ni. *berangan*

So, malas nak review pepanjang sebab memasing dah tengok kan cerita ni. Untuk yang terlepas episod kalini, boleh lah tengok semula di www.tonton.com.my. Semuanya ada di sana.

Btw, minggu ni semua cerita pakat2 dah habis, semuanya nak happy ending ja. Muehehe. So, kena tunggu cerita baru pulak yang masuk. Tunggu dan lihat sajalah. Haha


Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

Thursday, July 4, 2013

The Apprentice Asia : Team Mavericks menang, Celina dipecat

Assalamualaikum, selamat malam.


Ok, rasanya dah boleh agak apa yang nak aku bebelkan dalam entry ni kan, berdasarkan tajuk yang berjela dekat atas tu. Hehe. So, nak dijadikan ceritanya, semalam lagi nak update entry ni sebab semalam kan episod baru The Apprentice Asia dekat AXN C701, namun  begitu di saat saat akhir, ada sesuatu berlaku dan jadinya terpaksa tangguh entry sampailah ke malam ni. 


Untuk tugasan episod kali ini, mereka ditugaskan untuk membuat rekaan baju uniform untuk pekerja pekerja AirAsia yang terdiri daripada pramugara dan pramugari hujung minggu, pekerja khidmat pelanggan dan juga pekerja pengendali darat. Wah, tugasan nampak mudah, tapi mencabar juga sebenarnya bila mana ianya memerlukan mereka untuk menepati ciri ciri, dan kehendak pekerja2 disamping memastikannya rekaan itu adalah praktikal, fleksible, profesional dan yang pentingnya tak lari dari tema AirAsia itu sendiri.

Jadi jika sesiapa perasan, tiap kali aku buat entry pasal The Apprentice Asia ni, mesti Team Apex yang menang kan ? Kali ni , nampaknya Team Mavericks berjaya membuatkan aku untuk menaip entry ni. Muehehe. Dan buat pertama kalinya, aku sukaaaaaaaaaaaa dengan performance Team Mavericks ni. Rekaan mereka memang agak awesome, simple dan praktikal. Sedap mata melihatnya. 

Tahniah team Mavericks dan sebagai habuannya mereka dapat belajar cara menerbangkan pesawat dalam flight stimulator di AirAsia Aviation Academy. Perghhhh, habuan yang sangat sangat menarik okey bagi aku. Bukan senang nak dapat peluang macam ni tetambah jika ianya bukan bidang kita. Kan3?

Dan disebabkan Team Apex kalah, makanya Celina telah dipecat oleh Tony Fernandes atas sebab dia tidak mudah mesra dengan orang ramai dan oleh kerana organisasi Tony Fernandes adalah organisasi orang ramai, makanya Tony Fernandes beranggapan Celina tidak layak menjadi perintisnya disebabkan khuatir akan berlaku masalah berhadapan dengan orang ramai kelak.



Well, untuk kali ini, aku setuju sesangat. Semestinyaaaaa, Celina patut dibuang, sejak dari dulu lagi sebenarnya. Haha. Tapiiii, aku nak Dian juga dipecat, sebab dia sangat nampak memain. Haish, takbest lah macam tu.

So, untuk episod hadapan tinggal 5 orang lagi, 2 di Team Apex dan 3 lagi di Team Mavericks. Episod akhir akan menjelma tak lama lagi. Agak2nya siapakah pemenang The Apprentice Asia kali ini? Adakah Alex ? Sam? Jonathan ? Andrea ? Dian ? Kalau tanya aku, aku sokong Alexis. Go Alex ! Go Alex ! Haha

Oh, sampai sini dulu aku membebel. Nak pergi kemas barang dan golek2 rehat. Harini agak penatsss. Bubye ~

Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

Wednesday, July 3, 2013

Jun berlalu pergi, Julai menjengah diri

Assalamualaikum, selamat malam


Wahhh, dah berapa hari tak hupdate entry blog ni? Macam lama ja rasa. Hehe. Hmm, tangan ni memang gedik2 ni nak menaip tapi disebabkan malas nak mengecharge laptop, jadinya tertangguh sampai ke sudah. Padahal rasanya banyak cerita yang nak diceritakan disini. Sobsob.

So, sekarang ni pun aku mencuri curi update. Kenapa mencuri? Sebab aku mencuri waktu tidur aku niiii. Sepatutnya sekarang ni aku dah selamat tidur melayari keindahan di alam lain. Haha. Saja nak hupdate, taknak orang tercari cari aku kemana menghilang. *Eh, ada ka yang mencari?* Muehehe

Dipendekkan cerita, sekarang dah pun masuk 3hb Julai. Wahhhh, cepatnya masa berlalu. Sedar tak sedar dah hampir sebulan aku berpraktikal di Hospital Seberang Jaya. Macam mimpi pun ada. Iyalah, masa nak masuk mula2 dulu, kemain nervous lagi kan. Haha. Sekarang ni, dah okeyy dah. Seronok juga sebenarnya walaupun penat ya Rabbi. 


Okay, sebenarnya aku ada banyaakkkkk lagi benda nak taip kat sini, nak kongsi dengan semua orang, tapi masa sangatlah terhad tambah2 sejak akhir2 ni, bilamana aku kena uruskan keperluan adik aku sebab mak dengan abah tengah sibuk uruskan hal rumah baru tu. Hmm, dengan penat balik kerja lagi, nak basuh baju, kemas bilik, blablabla, tengok2 jam dah pukul 11 malam. Jadinya, takkan nak berjaga lagi kan, mata pun dah kuyu, jawabnya tidurlah. Haha.

Apa2pun, selamat datang bulan Julai, selamat datang bulan Ramadhan. Arghhhhhhhh, tak sabaqnyaaa nak berpuasa. Kehkeh. First time pulak puasa di tempat baru, a.k.a hospital. Jadi, rasa nervous sikitlah. Dan alhamdulillah, terimakasih ya Allah atas segala urusan yang Kau permudahkan sepanjang bulan Jun. June behave veryy excellent. With all the things happened, i'm glad i'm here, being part of them. :)

So, malas nak memendekkan entry yang semakin merapu dengan mata yang separuh tutup ni, ingin aku maklumkan sekali lagi, silalah rajin2kan jari jemari anda, exercisekan mereka dengan menekan iklan yang ada di blog picisan ku ini. Hihi. Jasa anda amat saya hargai, dan terima kasihhhhhhhhhhhhh ! 

Wassalam, selamat malam. :)


Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2011/2012. ALL RIGHT RESERVED BY ALYAA IBRAHIM