Isnin, 28 Februari 2011

Kekal Aktif Ketika PMS

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Okey, Nurul mintak maaf sangat-sangat sebab hari ni merupakan hari yang sangat-sangat busy.

Keluar merata sangat sampai tak sempat nak update blog..

Ni pun cuba untuk mencuri-curi masa untuk update blog.

Nak tahu Nurul pergi manaa? Tunggu next entry.. Disebabkan ada masalah sikit, so next entry baru Nurul ceritakan kemana Nurul pergi.. 

Tunggu taw!!!

Sekarang, Nurul nak cakap sikit tentang perkara yang melibatkan perempuan.. Kepada kaum lelaki, kalau nak baca pun tak kisah. Untuk menambah pengetahuan kan? Lagipun bagus untuk persediaan rumah tangga.. *sengih*

Tajuknya ialah KEKAL AKTIF KETIKA PMS..



Jap2, rasa-rasanya lelaki tahu ke apa tu PMS? Meh nak gitaw... PMS tu ialah PRE-MENSTRUAL SYNDROME. Sindrom yang dihidapi oleh kaum perempuan bila dan ketika datangnya bulan.. *malu*

Jom ikuti sedikit panduan untuk Kekal Aktif Ketika PMS..

1. BANYAK MINUM AIR.


Setiap kali datang bulan kita akan cepat lesu dan penat. Jadi untuk memastikan ini tidak berlaku banyakkan minum air agar kita sentiasa rasa bertenaga. Elakkan minuman yang mengandungi kafein kerana ia mengecilkan salur darah dan meningkatkan tekanan.

2. GUNAKAN TUALA WANITA YANG SESUAI

** Herba punya. But, mahal sikit..**

Kita harus bijak memilih tuala wanita untuk menjaga kelembapan Miss V dan pastikan juga tuala wanita yang kita gunakan mampu menampung semua darah yang keluar. Jadi, tiada lagi istilah 'tembus' atau 'bocor'.

3. TIADA HALANGAN UNTUK AKTIVITI AIR



Bagi sesiapa yang gemarkan aktiviti air, tidak perlu risau kerana kita masih boleh meneruskan aktiviti kita itu biarpun sedang datang bulan. Ini kerana ketika berada di dalam air tarikan graviti yang berlaku akan menghalang darah daripada keluar. Biarpun begitu, kita tetap juga perlu menukar tuala wanita kita ketika berenang.

4. PAKAI PAKAIAN GELAP



Apabila bersukan atau membuat aktiviti yang lasak ketika sedang datang bulan kita pasti tidak akan terlepas rasa takut 'tembus' atau 'bocor' sehingga terkena pada pakaian. Ianya sesuatu yang memalukan. Jadi langkah paling baik dan selamat selain menggunakan tuala wanita yang sesuai kita perlulah memakai pakaian gelap. Cara ini secara tidak langsung dapat membantu kita menutup kebocoran yang berlaku..

5. BERSENAM UNTUK KEKAL CERGAS



Dari segi kesihatan, strategi untuk berada dalam keadaan cergas adalah dengan bersenam sekurang-kurangnya tiga kali seminggu. Bukan itu sahaja bersenam juga dapat membantu untuk mengurangkan kesakitan kedatangan haid. Oleh itu, jangan sesekali abaikan senaman biarpun ketika sedang datang bulan.

6. ZAT BESI YANG MENCUKUPI



Kekurangan mineral ini menyebabkan seseorang kelihatan pucat dan lesi. Zat besi berfungsi untuk membina sel darah merah yang mengangkut oksigen di seluruh sel badan. Seseorang wanita yang kehilangan banyak darah ketika haid jika tidak cukup makan daging atau zat besi, akan kelihatan pucat, letih dan cepat marah. Oleh itu, untuk mengatasi masalah ini, kita perlulah mengambil makanan yang mempunyai zat besi yang mencukupi.

7. JANGAN TERLALU MEMIKIRKANNYA



Perubahan emosi seseorang wanita ketika PMS banyak bergantung kepada kekuatan dalaman wanita itu sendiri. Jika seseorang wanita itu tidak terlalu memikirkan kesakitan ketika haid dan tetap berasa riang, emosinya akan turut ceria. Jadi pastikan kita sentiasa berfikiran positif. Kita perlu menerima hakikat yang kedatangan haid adalah sebagai kehidupan semula jadi seorang wanita.

Okey, rasanya setakat ini sahaja yang nak Nurul bebelkan. Semoga semua kaum Hawa di luar sana dapat mempraktikkan amalan ini supaya kita akan kekal aktif ketika PMS.

Sekian..





Terima Kasih Daun Keladi. Kalau Sudi, Singgahlah Lagi.. =)

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2011/2012. ALL RIGHT RESERVED BY ALYAA IBRAHIM